גיל אייל הקדמה

עמוד:10

הביקורתית מנגנון לייצור טענות חדשות מלבד הקטגוריה של . "האירוע" המדען במעבדתו מייצר טענות חדשות על ידי חזרה על אותו הניסוי ( או על אותה הפרדיגמה ) שוב ושוב , מתוך שינוי גורם זה או אחר בכל פעם . אך התיאורטיקן הביקורתי נדון לשטף החד כיווני של ההיסטוריה , לאותו נהר שאליו אי אפשר להיכנס פעמיים . מאחר שאינו היסטוריון מקצועי שחידושיו מתייחסים לארכיון מוגדר וצבור , הדרך העיקרית שלו לייצר טענות חדשות היא לחלק שוב ושוב את אותו רצף זמן בצורות שונות , כלומר לייצר " אירועים" בעלי משמעות טמפורליה ומושגיה . לכן התיאוריה הביקורתית מרבה להתייחס ל"נקודות אפס" ול"נקודות , "אל חזור ל"שברים" ; "קצים"ול לכן היא מרבה להשתמש בחלוקות ל"מצבים" שהם "טרום " או , "פוסט " מצבים שהופכים בעצמם לכלים אנליטיים . אמנם אלו כלים חשובים העומדים לרשותה , אולם בכך טמונה כמובן סכנה מסוימת , שכן הנטייה לאתר בהווה מאורע , כלומר הבדל , ולהכריז עליו כעל שינוי הרה גורל , מובנית לתוך השיח הביקורתי - ומי יתקע לידינו שאכן כך הוא ? כך גבי מוצקין מבטל בדברי הביקורת שלו את תחושת החירום האופפת את הרצאותיהם של שנהב וחבר וטוען שבעיני הציבור הישראלי אין מדובר בשינוי של ממש ( בבחינת "הים הוא אותו . ( "הים רק כאשר מרבית הציבור הישראלי ירגיש שהמצב הנוכחי הוא בלתי נסבל - אם משום עלייה במחיר הדמים של הסכסוך ; אם משום אובדן הלגיטימציה בעולם הנאור ; ואם משום שהפלסטינים יצטרפו לוויכוח הישראלי הציבורי - רק אז יהיה שינוי של ממש . ייטיבו אפוא הקוראים לעשות אם יעניקו את מלוא תשומת לבם לא למאורע כמהות העומדת בפני עצמה , אלא למאורע ככלי , כאזמל ניתוחים חד שכל מטרתו , בלשונו של עדי אופיר , "לשנות את גבולות מה שנתפס . "כאפשרי כאשר המאורע עומד בפני עצמו כקו שבר בין תקופות ובין מהויות , הוא גורר מיד ויכוח עקר בשאלה היכן ראוי להם לדוברים להציב את עצמם . "האם אתה ציוני , פוסט ציוני או שמא אנטי ציוני " ? הם נשאלים , והקוראים נדרשים גם הם לענות על שאלה זו . ויכוח זה בסופו של דבר אינו אלא סחטנות . או שאתה מקבל את הציונות ולכן מוכרח להכריז שגירוש הפלסטינים היה עניין של נחיצות היסטורית , לגיטימי בתנאי התקופה ( דהיינו מיד לאחר השואה ) - כפי שמוצקין אומר - או שאתה דוחה אותה ומוציא את עצמך מחוץ למחנה . לעומת זאת , כאשר המאורע משמש כלי המאפשר לבודד ולהציב בסימן שאלה את מה שנתפס כהכרחי או כבלתי אפשרי , הרי התיאוריה הביקורתית מערערה בדיוק על בררה זו של "הלנו אתה אם . "לצרינו מהו ? "מאורע" מאורע הוא דבר חולף , קונטינגנטי , שכל קיומו מסתכם

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר