פרק א' מערכה ראשונה

עמוד:13

פרק א ' מערכה ראשונה גן ליד הבית . בשדרה , בצל צפצפה עתיקה , עומד שולחן ערוך לשתיית תה ולידו ספסלים וכיסאות . על אחד הספסלים מונחת גיטרה . לא הרחק מן השולחן - נדנדה . השעה שלוש אחר הצהריים . השמים מעוננים . מךינה , האומנת הזקנה , יושבת ליד המחם וסורגת גרב . אסטרוב , רופא שהוזמן לטפל בפרופסור סךבריאקוב , בעל האחוזה , מהלך בקרבתה . שלווה עמוקה שורה על הגן . מרינה מוזגת לאסטרוב כוס תה . הוא נוטל את הכוס באי-חשק ואינו שותה ממנה . כעבור רגע היא מציעה לו מעט יי"ש . אסטרוב השטוף בלגימה מסרב להצעה ומוסיף : "לא בכל יום אני שותה . "ש"יי מרינה , המכירה אותו היטב , יודעת שהוא משקר , וכנראה מגחכת . הוא חש בכך , מתחמק מתגובה ומתלונן על מזג האוויר המחניק . בהמשך נגלה שהשניים מחכים לשובם של סךבריאקוב , ילנה אנדךיבנה , סוניה , ממה וסיליבנה וטליגין אשר יצאו לטייל באחוזה . הפעולות המתוארות לעיל הן הפעולות הגלויות של שתי הדמויות כמו שהן נראות לעין הצופה , ומהן הוא שואב את המידע הראשוני על המתרחש לפניו על הבמה . הצופה אך זה התוודע אל שתי הדמויות שעל הבמה , והמידע ששאב עליהן מסצנת הפתיחה עדיין מצומצם למדי . ואולם אם נבחן את הסצנה לאור המתרחש לאחריה , יתחוור לנו שכאשר ישב צ'כוב לכתוב אותה , הוא הכיר את הדמויות על בוריין , וכבר היה ברשותו מידע רב עליהן . עובדה זו מבהירה את גודל המאמץ שהוא השקיע בגיבושן ובתכנון עלילותיהן בטרם טבל את עטו בדיו . שפע הפרטים 1 תיאור זה מבוסס על הוראות הבמה שבפתח "הדוד . "וניה בתוך : צ'כוב . ( 1980 ) ארבעה מחזות ( תרגם א' שלונסקי . 91 , ( 2 פעולה גלויה של רמות היא פעולתה הנראית לצופה . הגדרה מפורטת יותר של המושג ראו במילון המושגים שבסוף הספר .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר