מבוא

עמוד:13

את מהותו של הגן על כוליותו ועושרו ? כל אחד מן המבקרים בו בוחן ממדים מסוימים שלו ומתעלם מממדים אחרים הקשורים בו . גם אילו היה אחר מהם מנסה להבין את כל ממדי הגן , ברגע נתון , הדבר לא היה עולה בידו . הגן גדול מסך מרכיביו . כך גם התפילה . הבאים בשעריה חווים אותה כל אחד ואחת בכל רגע נתון בדרכים ייחודיות שאינן ניתנות לשכפול . אני מבקשת לנסות ולבחון את התפילה באופן רבגוני ורב תחומי ככל האפשר , ובה בשעה מכירה בכך שאת כל מכמניה אי אפשר לתפוס . הותרתי לצועדים בשבילי הגן נתיבים שבהם לא הילכתי ושבילים שאותם טרם פילסתי . בכך לא מסתיים הדמיון בין התפילה והגן . צלו של הגן , יופיו , פירותיו והמחסה שהוא מספק יכולים להיטיב עם השוהים בו , אך יש בו גם ימים שאינם מסבירים להם פנים - ימים של גשם ובוץ וימי שרב יוקדים . התפילה היא מקום של נחמה ועדנה אבל גם של תהיות , ספקות ולעתים תרעומת . כשם שביקור בגן אינו רק בבחינת חוויה תיירותית אלא גם דרך להיות בעולם ובה בשעה להתבונן בו , כך התפילה מהווה שער להבנת המציאות , להתמודדות עם שאלות של אמונה ועם חוויות של קהילה , של יחד ושל בדידות , של קרבה לאל ושל ניכור ממנו . חקר התפילה אינו תיאולוגיה במובן המופשט של המושג , אבל כשם שהמהלכים בגן עשוים לתהות על בעליו ובוניו , כך חזקה על המהלכים בשבילי התפילה שיש אי אילו שאלות על אמונה וקדושה . חקר התפילה אינו לימוד הלכתי שיטתי , אבל כמו שהמהלכים בגן בוחנים את הכללים הנהוגים בו , את שעות הביקור בו ואת הגבולות שהוא מציב למבקרים בו , כך ההתמודדויות עם שאלות של הלכה ומנהג - הקשורים בתפילה - טבעיות לעיסוק בה . חקר התפילה אינו חקר ספרותי גרידא , אך כשם שמטיילים עירניים ישימו לב ליופיים של הפרחים , לעדינותם של הניצנים ולריחם הטוב של צמחי התבלין , כך המהלכים בדרכי התפילה יבחינו באיכויותיה הפואטיות , ברבדיה הלשוניים ובאוצרותיה הספרותיים . חקר התפילה אינו פילולוגי או היסטורי בלבד , אבל כשם שמטיילים אחדים יתנו את לבם למבנה הגן , לחלוקה לערוגות , לשיטת ההשקיה ולסוג האדמה , כך גם רבים מן

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר