בין "ישראליות" ל"מזרחיות": הכלאות מוסיקליות מן העיר שדרות

עמוד:256

פרויקט ההתמערבות של יהודי מזרח אירופה נערך באמצעות תיוג יהודי ארצות האיסלם והערבים הלא יהודיים במזרח התיכון . "מזרחים"כ תיוג זה היה אחד האמצעים המרכזיים ליצירת אי השוויון האתני בישראל , והוא שאפשר את הדרתן של הקבוצות הממוזרחות ממרכזי הכוח והשלטון ; Shohat , 1988 ; Alcalay , 1993 ) כזום , . ( 1999 כך , על פי סבירסקי , ( Swirsky . 1984 ) נבנתה ישראל כמדינה מודרנית באמצעות יצירת הקולקטיב המזרחי כפרולטריון המנוצל על ידי העילית האשכנזית . גיוס יהודי ארצות האיסלם להתיישבות הציונית החל רק במהלך שנות הארבעים , לאחר השמדתם של רוב יהודי אירופה במלחמת העולם השנייה ובשל העימותים האלימים שהתרחשו בין היהודים והמוסלמים בארצות האיסלם בתקופה זו . כך מצאו את עצמם יהודי ארצות האיסלם ( בעיקר הצעירים ) בקונפליקט בין הלאומיות הערבית המתהווה , הלאומיות היהודית המבקשת אחיזה במזרח התיכון ורעיונות חברתיים דוגמת המרקסיזם Alcalay , ) ; 1 993 סבירסקי , . ( 1995 הפעילות הציונית בפלשתינה והתהודה שבה זכתה בארצות האיסלם הובילו אם כן ליצירתו של שבר בזהות היהודית הערבית של יהודי ארצות האיסלם . הפצתה של האידיאולוגיה הציונית בקרבם חידדה את הקונפליקט בין הרכיבים המזרחיים והמערביים בזהותם . עם ההגירה לישראל ועם הפיכת הרעיון הציוני למרכזי בקרב יהודי ארצות האיסלם , נהפכה הזהות היהודית הערבית לשולית Alcalay , 19930 . ( Shohat , 1988 לטרנספורמציה זהותית זו היו השלכות מרחיקות לכת במישור התרבותי . יהודי ארצות האיסלם התבקשו לאמץ את המודל התרבותי הציוני , שסמלו המרכזי היה הצבר העברי . הצבר גילם את מכלול המיומנויות והכישורים שנדרשו מן "היהודי . "החדש הוא הוצג כיהודי חילוני גאה , עובד אדמה ולוחם ללא חת ( אלמוג , . ( 1997 האידיאולוגיה שהנחתה את יצירת התרבות העברית החדשה הייתה אידיאולוגיית כור ההיתוך ומיזוג הגלויות . התרבות העברית הילידית נתפסה כתרבות מאחדת העורכת הכלאה בין מזרח ומערב , בין העבר המקראי הקדום והקיום המודרני . המציאות בפועל הייתה שונה . התרבות העברית נוצרה על פי האידיאולוגיה והאסתטיקה של האומנות המערבית , כאשר צביעתה כמקומית נערכה באמצעות הכלאתה עם רכיבים מזרחיים אחדים . הענקת "הכשר" אומנותי לפעילות תרבותית זו נערכה , על פי חינסקי , ( 1993 ) באמצעות יצירתם של שני קטבים מנוגדים לכאורה - ה"מקומי" . "אוניוורסלי"וה יצירת מתח בין עשייה , "מקומית" הנובעת מן הסיפר ( narrative ) הציוני , לבין עשייה והשפעות , "אוניוורסליות" , "חיצוניות" " , "מערביות אפשרה לקדש עשייה זו . "ישראלית"כ הכלאות תרבותיות אחרות שלא נעו בין שני קטבים אלה הודרו לשולי המרחב התרבותי המקומי . כך נהפכה התרבות הלאומית בדמוקרטיה הרפובליקאית הישראלית לתרבות הלגיטימית . כל חלופה תרבותית הושתקה , כל זהות קבוצתית אחרת נשללה . עם הגעתם התבקשו יהודי ארצות האיסלם לזנוח את תרבותם היהודית הערבית ולאמץ את ההכלאה העברית החדשה . רמיסת תרבותם נתפסה כלגיטימית , כאשר מטרת העל הייתה התאמתם לתרבות ה"מערבית" המתהווה Shohat , 1988 ) כך ,. ( לדוגמה , כתב אבא אבן : "אחד החששות המציקים לנו ... הוא הסכנה שמא עליונותם המספרית של העולים ממוצא מזרחי תאלץ את ישראל להשוות את רמתה התרבותית לזו של העולם השכן" ( שוחט , . ( 121 , 199 1 במישור המוסיקלי התבקשו המזרחים לצרוך את הגרסה המוסיקלית השלטת ( שירי ארץ ישראל ) וליצור מוסיקה על פי הקודים המקובלים .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר