|
עמוד:9
הקדמה ד . ספר מבקש לתאר ולנתח אספקט אחד במפעלו האמנותי של מיכאל אנג'לו : תפישתו את המוות , כפי שהיא עולה מתוך הדמויות המעוצבות על ידיו באבן . ביקשנו להציע את הבעיות הרוחניות והאמנותיות העולות כאן' ולא חתרט לשלמות בהצגתו של החומר הנדון בזיקה לבעיות אלו . מתוך מגמה זו נערכה גם בחירתן של היצירות הנדונות : העלינו רק אותן היצירות המקפלות בתוכן עדות ברורה ביותר למשמעותו של המוות במפעלו של מיכאל אנג'לו , והת עלמנו מיצירות אחרות , שמשמעותן למפעלו הכולל—על כל בחינותיה—אינה נופלת מאלה שנדונו כאן . אמנם , המבקש לברר את משמעותו של המוות במפעלו האמנותי של מיכאל אנגילו אינו יכול לגדור את תחום דיונו בגבולות צרים . חייב הוא לעיין בכמה תחומי עניינים 1 מהם היסטוריים ואישיים ומהם אמנותיים עיצוביים . תפישתו של מיכאל אנג'לו את המוות לא נתפתחה כשהוא שרוי בבדידות , וביטויה לא היה מנותק ממערכות אמנות והגות שונות . עקבות ההשפעות של מחשבתם ודרך העיצוב האמנותי של תקופות וזרמים מרובים עמוקים ביותר כאן , והם משולבים כל כך זה בזה עד שלעתים נדמה , כי מקוריותו הרבה של מיכאל 8 נג'לו בתחום יצירה זו נובעת , במידה מרובה , ממיזוגן היוצר של המסורות השונות . מן ההכרח אפוא לדון , ולו רק בקצרה , באותן תפישות רוחניות ובאותן מסורות אמנותיות , שהטביעו את חותמן על מפעלו והיו מקור למקוריותו . אולם השפעות אלה—יהיה משקלן מרובה ומכריע ככל שיהיה—אינן מאפ שרות הבנה ממצה של פינומן אמנותי סגולי זה שאנו דנים בו , והוא עיצוב דמויות המוות בידי מיכאל אנג'לו . דיון באספקט זה של מפעלו חייב להעלות , אם גם בקיצור , קווים אחדים באישיותו והתפתחותה המיוחדת . שהרי תהיינה ההשפעות של השקפות , אמונות ודגמים אמנותיים עמוקות ככל שתהיינה , קליטתו אותן לא היתה פאסיבית . המתבונן בטיב זיקתו של מיכאל אנג'לו אל מקורותיו נדמה לו לפעמים , כי הוא מאזין לדו שיח בינו לבינם . בדו שיח זה—שמתוכו נתגלמה והלכה גם דמות המוות ביצירתו של מיכאל אנג'לומהווים המקורות רק את הצד האחד . בצידו האחר עומדת האישיות האדירה של מיכאל אנג'לו , שזכתה בזמנה לתארים 'הנורא' ו'האלוהי' כאחד . המפרש חייב לנסות למצוא את עקבותיה של האישיות בגושי השיש המחוטבים .
|
|