|
עמוד:7
הערכה היא עניין מורכב ישראל כ"ץ נקודת המוצא של חיבור זה היא שנגזר עלינו לאורך חיינו להתמודד עם אי ודאות רבה . מידה של ודאות מציעות נקודת הכניסה לעולם ונקודת היציאה שלנו ממנו ( שתיהן בדרך כלל אינן פרי רצוננו מראש . ( כל השאר חשוף לעמימות ולפיתולי הדרך , שמתגלים רק לאורכה . מצב זה מעורר חיפוש מפתחות לפענוח המציאות , לבירורה ולהכוונתה . בהקשר זה מופיעים מאמצי בדיקה והערכה בלתי פוסקים . מרכזיות מיוחדת נודעת להם בארגונים , אף שלא תמיד הם מפורשים , שיטתיים או מוסדרים . העידן המודרני טיפח תפיסות של הערכה כדרך לשיפור תחושת השליטה במציאות ולניטורה . חקירה וקבלת החלטות מבוססות נתונים נחשבות גם בסיס להתנהגות רציונלית , לא מעט ברוח תפיסות פוזיטיביסטיות של מדע ותוך כדי פיתוח טכנולוגיות של בדיקה , מדידה ובקרה . הכרה גוברת במגבלותיהן הנתונות של תפיסות וטכנולוגיות אלה הולידה את הצורך לפתח בתהליכי הבירור וההערכה גם אפשרויות המביאות יותר בחשבון מורכבות , אי לינאריות והפתעות . לכך מוקדש מאמר זה . נוכח אי ודאות הכניסה שלנו לעולם היא למציאות כאוטית , סתומה וחידתית עבורנו , כזו המתפענחת ומשתנה לכל אורך הדרך . יש בכך כדי לעורר ריגוש ועניין , אך גם לא מעט חרדה . ( Stacey , 2010 ) אנו מנסים למצוא עוגן בישויות מומצאות , המספקות לנו תחושה שיש בהן תוקף לכאורה חברה' ) ; ' ' ; 'קבוצה ' , 'ארגון ועוד . ( כפי שהראה ברונו לאטור , ( Latour , 2005 ) המידה שבה ישויות אלה מצליחות לשכנע במוצקותן נחלשת יותר ויותר לנוכח ההתפתחויות בעידן הנוכחי , עתיר הספק , הפרגמנטריות והגלובליות . כך גם אחיזתנו בדמויות המפתח שאנו פוגשים ובהן אנו תלויים מאוד , בייחוד בהתחלה . אלה מתרחקות מאנו ( נוטשות במקרה הרע ; מאפשרות אוטונומיה במקרה הטוב ) ומתגלות גם במגבלותיהן , ככל שאנו גדלים וזוכים לפגוש נקודות מבט ואפשרויות שונות . בד בבד הכרחי לנו למצוא מפתחות לפעולה , רמזים שעשויים לפוגג משהו מהעמימות ומאי הוודאות הנתונה . ( L evine , 1985 ) ואכן , עיקר המעשה התרבותי כיצירה של בני אנוש הוא התוויה , פיתוח ומסירה של ' סדר , 'מדומיין כזה שמצליח הן לשכנע
|
צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני
|