מבוא

עמוד:9

מבוא אליעזר גולדמן ז"ל ( א' בטבת תרע"ט , - 4 . 12 . 1918 כ"א במרחשוון תשס"ג , ( 27 . 11 . 2002 היה דמות מיוחדת במינה . הוא שילב בין עולמות שונים ומגוונים : חלוץ מגשים בקיבוץ , חוקר הגות יהודית , מבקר חברתי ופילוסוף עצמאי . גולדמן נולד בניו יורק למשפחת מהגרים ממזרח אירופה . בצעירותו למד בישיבה , 'קולג לימים הישיבה אוניברסיטה . במסגרת זו רכש אליעזר גולדמן השכלה כללית רחבה וידע מקיף בספרות התלמודית וההלכתית . על האיזון בנפשו בין תחומי הלימוד השונים כתב גולדמן בזיכרונותיו : "עד שהתחלתי ללמוד בישיבה הייתה לי התעניינות שווה בכל מקצועות הלמוד , דבר זה השתנה עכשיו , האתגר האינטלקטואלי שבלימוד התלמודי היה לאין ערוך יותר גדול מהאתגר שהעמידו בפני הלימודים . "הכלליים עם מוריו של גולדמן נמנה הרב משה סולובייצ'יק , וכן בנו הרב יוסף דב סולובייצ'יק , שלימדוהו לא רק תלמוד אלא גם פילוסופיה . גולדמן התרשם מאוד מסגנון הניתוח הבריסקאי שהאב ובנו הנחילו לבאי הישיבה . מעניינת במיוחד ההתבוננות של גולדמן במבנה השיעורים , וכעבור שנים רבות הוא תיעדה כך : "תמיד הייתה לי הרגשה שלשיעור יש מבנה של קשת . בצדו האחד מערכת הקושיות , בפסגתו החקירה המושגית ובצד השני פירוק הקושיות . נזכרתי כמבנה השיעורים הללו כששמעתי לראשונה את הרביעיות לכלי קשת של בארטוק . לא פחות מרשימה מהחריפות האינטלקטואלית הייתה החוויה האסתטית שבשיעור . "זה בסוף שנות השלושים עלה גולדמן לארץ , ולאחר כמה שנים הצטרף לקיבוץ שדה אליהו שבעמק בית שאן . עלייה זו , כפי שהוא מעיד עליה , " יותר משהייתה ציונית במובן הרגיל , הייתה חיפוש דרך להגשמת סוציאליזם דתי יהודי . הדחף לעלייה בא משאיפה להקים חברה יהודית סוציאליסטית על יסודות המקורות . "שלנו חברותו ארוכת השנים בקיבוץ ומעורבותו העמוקה בחיים הריאליים של הקהילה מבטאות את העובדה 1 מתוך כתב יד "צרור זכרונות . "לנכדי 2 בין דפי העיזבון של גולדמן מצאנו מבחן בפילוסופיה שכתב ד"ר סולובייצ'יק ושעסק בין היתר בהגל ובמרקס . 3 מתוך כתב יד "צרור זכרונות . "לנכדי 4 "שפה דתית בעולם מודרני : ראיון עם אליעזר גולרמך , להלן עמ' . 374-373

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר