|
עמוד:11
הצורך , להשתמש כקולקטיב בכוח צבאי , לאחד מן הביטויים הקיצוניים ביותר של אתוס אקטיביסטי זה , שאותו אנו מכנים 'אקטיביזם . 'צבאי היבטים אלה נידונו במחקרים שונים - במישור הרעיוני והאידאולוגי , המעשי והערכי - שעקבו אחר דרכי התמודדותם של זרמים אידאולוגיים בציונות החילונית עם המציאות החדשה . ברם , רישומו של האתוס האקטיביסטי על הציונות הדתית עדיין לא נחקר דיו , ואחריו מבקש ספר זה להתחקות . השאלה הנשאלת ביחס לציונות הדתית היא מרתקת : מה קורה להשקפה דתית ולאומית , הנושאת בחובה רעיונות של ייעוד דתי מוסרי לצד זיכרון של עבר לאומי וצבאי מפואר - כאשר היא פוגשת בלאומיות יהודית שפניה אל אקטיביזם מדיני , פוליטי ואולי אף צבאי ? כיצד מתמודדת אידאולוגיה כאשר היא נושאת בתוכה מחויבות כפולה : הן למציאות החדשה שבה מתהווה תנועה לאומית יהודית חילונית , הקוראת לאקטיביזם ולהקמת מדינה ; והן למקורות הנורמטיביים של היהדות כפי שהיא מפרשת אותם ? נבהיר מעט יותר את האתגר שעמד , ושעדיין עומד , בפני האידאולוגיה של הציונות הדתית במציאות החדשה : לפי יעקב טלמון למשל , ירידת כוחה של הרת היא אחת הסיבות להצלחת האידאולוגיות הלאומיות . לדעתו , האידאולוגיות הלאומיות אינן אלא צורה אחרת של חיפוש אחר שאלות היסוד של הקיום האנושי , כמו שאלת מקומו של האדם המיטלטל בין הצורך להתבודד לבין הצורך להיות שייך ולהתמזג . 10 באופן עקרוני , תביעותיה של הלאומיות מהאדם הן טוטליות , ומכאן ההתנגשות שלהן עם התביעות הטוטליות של הדת , במקרים שבהם קיימות סתירות נורמטיביות בין שתי המערכות . טלמון מוסיף כי התנועות שראו בלאום ממשות עליונה , תפסו בדרך כלל את התחרות בין העמים כתופעה טבעית ונצחית " . הציונות הדתית היא ביסודה אידאולוגיה מגיבה ומפרשת . במישור המעשי היא הגיבה לשינויים הרדיקליים שחוללה הלאומיות היהודית החילונית בהשתתפות פעילה ובעשייה ; ובמישור האידאולוגי היא נקטה 7 שפירא , חרב היונה ; לוז , מאבק בנחל יבוק . נרחיב על כך להלן . 8 גורני , גוש אמונים . על היחס המורכב בין עמדות פוליטיות , אמונות דתיות והשימוש במקורות סמכותיים ראו : גרינוולט , אמונות דתיות , עמ' ; 48-30 לצרוס יפה , פונדמנטליזם עכשווי . 9 טלמון , אחרות הלאום , עמ' . 16 10 שם , עמ' . 17 11 טלמון , זכות וכוח , עמ' . 251
|
אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים
|