מבוא: מרקוס אורליוס ויצירתו

עמוד:12

אמת , תשיג את זו המנוחה , אם אך תבצע כל מעשה כאילו היה אחרון מעשיך בימי חלדך — חופשי מכל פיזור דעת , מסטייה מכוונת מן ההגיון המדריך , חופשי מהעמדת פנים , מאהבה עצמית וממרירות באשר למנת גורלך . ) 2 . 5 ) הנה כי כן אפשר שתצא מן החיים הללו בכל רגע , זכור זאת בכל מעשיך , דבריך ומחשבותיך . ) 2 . 11 ) יתרה מזו , היא ] הנפש התבונית [ מקיפה את היקום כולו ואת הריק הסובב אותו ובוחנת את ממדיו , מרחיקה לכת אל עבר נצח הזמן , חובקת בתודעתה את מחזוריות התהוויותיו של היקום ... ) 11 . 1 . 2 ) האימון הרוחני ותפיסת הפילוסופיה כדרך חיים היו עבור מרקוס כעין מרפא נפשי להתמודדות עם חוליי המציאות וקשייה . אחת הדרכים להתמודדות זו היא פירוק מחשבתי של כל הקיים למרכיביו האמיתיים , דהיינו התבוננות מושכלת בכל דבר במערומיו . ניתוח כזה יש בו כדי להעמיד דברים על דיוקם ומהותם האמיתית . לעתים תוצאתה של התבוננות זו היא סלידה מאותם דברים שלפנים עשויים היינו להעלותם על נס . כמו כן , עלינו לנסות ולבודד את ההווה , לשחררו ככל האפשר מטרדות העבר ומחששותינו לגבי העתיד . את אירועי המציאות המתרגשים עלינו יש לבחון לעולם על פי שני קריטריונים : חומר וסיבה . כלומר , יש לתהות על מרכיביו של כל דבר וכן על הגורם לו לפעול או להתרחש . שיטה זו למעשה מעודדת את האדם להתבונן בהגיונותיהם של כל הסובבים אותו ולחקור את מניעיהם . 7 ראו . 6 . 13

נהר ספרים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר