אינני כאן ג'ורג' פולדס: אמן שניצח את גורלו

עמוד:10

ג י ורג ' משקיפה עליהם מבעד לחלון , ומן העבר האחר מעופף וילי עם כינורו . גופו של הכנר מתעקל עם קו המעגל הכחול , שבו נמצאות כל ארבע הדמויות יחדיו . פולדס בחר בגוון כחול עמוק ואופטימי לכיפת השמים . מוטיב הכנר המעופף והצבעוניות הכחולה הם חלק מהסימבוליות היהודית , המזכירה את סגנונו המוכר של הצייר מארק שאגאל מאסכולת פריז היהודית . בפברואר , 1953 עדיין לפני החתונה , שלח ג י ורג' לארלט מכתב נוסף , ובו סיפר : "תליתי שאגאל בחדר . " למכתב צורף רישום המתאר את ציורו של שאגאל , הכנר הירוק , שהוצג בפריז ב , 1924 ובו כליזמר מנגן בכינור מעל גגות בתי העיירה . דיוקן החתונה של פולדס הוא ציור מכונן מבחינת שייכותו לזרמים הסימבוליים שאימצה אסכולת פריז היהודית . על חשיבותו מעירים שני ציורי הכנה , המאפשרים לעמוד על התלבטויות האמן באשר למיקום המדויק של הדמויות במבנה הציור , ובעיקר באשר למיקומו של , 'ויל אחיו הקטן , המנגן לכבוד החתונה . השפעותיה של אסכולת פריז : דיוקנאות ריאליסטיים פולדס צייר רק מע 0 דיוקנאות עצמיים בסגנון הריאליסטי , שהיה מקובל באמנות המאה ה . 20 פעמים רבות העדיף להי 1 ת תלמיד ולהעתיק דיוקנאות עצמיים של אמנים אחרים , כגון רמברנדס , כדרך של לימוד . עם זאת , בין ציוריו ניתן למצוא כמה דיוקנאות עצמיים בסגנון זה , וגם בהם משתקף עולם פנימי רב פנים . הדי אסכולת פריז , שפעלה עד פרוץ מלחמת העולם השנייה , מופיעים בעיקר בארבעה דיוקנאות עצמיים מסורתיים . שצייר פולרס בין השנים . 1 956-1 954 בדיוקנאות אלה מתאר האמן את פלג גופו העליון מהראש ועד המותניים . על פי רוב נדרש מאמץ כדי לזהות את הקשר בין פני האמן במציאות לבין הפנים הניבטים אלינו ממצע הציור , חרף היותם ריאליסטיים לכאורה . כל אחד מן הדיוקנאות הללו , שצוירו על מזוניט או על בר , ש 1 נה בתכלית השינוי מרעהו . בשנת , 1954 שנה לאחר נישואיו , עבד פולדס כעוזר חשמלאי , והזוג חי בצמצום רב , עד כדי עוני . חומרים לציור נקנו אפוא במשורה , והשימוש בהם היה חסכוני ומהודק . כדי לחסוך בכסף הרבה פולדס ללכת ברגל מרחקים ארוכים , ואם התמזל מזלו ומצא ברחוב פיסת מזוניט טובה ויבשה , מיהר לאסוף אותה אל ביתו ולהכינה כמצע לציור . בשנה זו צייר את הדיוקן העצמי הקלאסי הראשון שלו בסגנון ריאליס 0 י ( דיוקן עצמי , 1 ראו עמ י . ( 3 נראה כי אין זו הפעם הראשונה שבה צייר דיוקן עצמי , ויש כאן הרבה יותר מניסיון גרידא להעתיק את תווי פניו אל מש 0 רו הציור . אין ספק שעשה כבר פעמים רבות תרגילים מעין אלו כשנים שבהן היה ססודנס בכית הספר לאמנויות יפות בבודפשט , בהיותו בן עשרים . מתצלומים ידוע לנו כי פני האמן היו מוארכים , ולא רבועים . אף שהיה בן 28 בעת הציור , בחר להציג את פניו כצעיר זקן . מבנה הגולגולת שצייר הוא כשל אדם מבוגר , ואילו השפתיים הבשרניות והאדומות מתאימות יותר לפנים צעירים . כבר בדיוקן זה , שהוא המוקדם ביותר הנמצא בידינו , לבר מדיוקן החתונה , פולדס אינו מהסם להדגיש את הניגודים בתוך עצמו . הוא משכיל ליצור משוואה בין הסתירות האינהרנסיות במציאות שבה מתנהלים חייו , ונותן להן ביטוי הולם בפניו . הטיפול ברקע הכחול העמוק של הציור ומשיכות המכחול המיומנות יוצרים מעין הילה כחולה ואקספרסיבית שונה בתכלית מדיוקן החתונה , שבו משיכות המכחול הכחולות מלטפות את דמויותיהם של בני משפחתו . בדיוקן עצמי ו מופיעה , לראשונה , אמירה אמנותית מובהקת , שבה מעיד האמן על פנימיותו ויוצק משמעות בקשר שבין הניגודים הפלסטיים לניגודים שבחייו . כמו בדיוקן עצמי , 1 גם בדיוקן עצמי 3 ( ראו עמ י ( 6 משנת 1955 מהדהד סגנונו של הצייר , חיים סוטין . לעומת זאת , בדיוקן עצמי 9 הצוואר הארוך בהגזמה מתקשר לציורי הדיוקן של מודליאנ , שנמנה אף הוא עם קבוצת האמנים של אסכולת פריז היהודית . יוצא דופן הוא דיוקן עצמי 5 משנת : 1956 כאן השתנתה הצבעוניות , ונראה שהפלטה של האמן מועשרת בלבן , המבהיר את החולצה החגיגית פתוחת הצווארון המונחת בסגנון חופשי יותר מאשר החולצות הבורגניות בעלות הצווארון המעומלן והעניבה החונקת . בציור זה מופיע גם מאפיין נוסף של כתב ידו של פולדס : הצללת הפנים בצבעים כהים ובמשיכות מכחול אדומות . ואולם כבר בעתיד הקרוב יקבל הצבע האדום משמעויות נוספות לבד מצל . " תכן שבחירתו של פולדס להציג את עצמו בפנים רציניים מושפעת מנוכחותה של אמנות צרפתית בסביבתו . בחירת צבעי הרקע הבוהקים , כמו כחול וצהוב , אף היא עולה בקנה אחד עם רוח ג'ורג 0 ולדם , די \ ק \ \ n \ 13 , 1960-1955 , 2 n ^ M על נד , 60 x 50 ס"מ < Georges Foldes , Self-Portrait 2 , 1955-1960 , oil on canvas , 60 x 50 cm גיורג' ג'ולז ם , די \ ק \ עצמי , 1956 , 5 שמן על בד , 35 x 25 ס"מ Georges Foldes , Self-Portrait 5 , 1956 , oil on canvas , 35 x 25 cm ג'ורג' 0 ולדם , די \ נן \ עצמי ר , , 1959 שמן על בד 62 x 47 , ס"מ Georges Foldes , Self-Portrait 7 , 1959 , oil on canvas , 62 x 47 cm נ'ורנ' ג'ולדם , די \ ק \ עצמי , 1969-1960 , 9 שמן על בד מודבק על קר 0 ון , 45 . 5 x 28 ס"מ Georges Foldes , Self-Portrait 9 , 1960-1969 , oil on canvas mounted on cardboard , 45 . 5 x 28 cm

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר