פרק 14 סוגיות בהנחיה לסינגור עצמי

עמוד:274

לצורכי המערכת . נוסף על כך , מכיוון שסינגור עוסק בביטוי של כוח , נראה שעצם פעולת הסינגור על ידי המורה עשויה ליטול עוצמה מהתלמיד עצמו . יש לזכור שלא רק התלמידים עשויים לחוש ללא עוצמה אלא ייתכן שגם המורה , למרות היותה אשת מקצוע , תרגיש לא מיומנת בתפקיד הסינגור . תכנית המנחה את הצוות החינוכי בסינגור צריכה לאפשר הזדמנויות לדיון מתמשך בסוגיות של נאמנות כפולה , העצמה ונטילת עוצמה . העצמה מול פטרונות : פעילות של סינגור עצמי מעצימה את הלומד בכך שהיא מבוססת על היכרות עצמית ומאפשרת ללומד חופש פעולה לדאוג לעצמו ולצרכיו . לעיתים , המנחה של פעילות הסינגור העצמי מתקשה "לשחרר את החבל" ולאפשר ללומד לפעול בשלמות למען עצמו . הוא לא נותן ללומד מרחב פעולה נחוץ , ונוטל אפוטרופסות על הסינגור . במקרים כאלו של ביטויי פטרונות , המנחה מחליט עבור הלומד מהם קשייו , מהם מקורות החוזק של הלומד , לפני מי יסנגר , מה הלומד יאמר ומה הוא יציע כהתאמות אפשריות . במקרים אלו המנחה לסינגור עצמי שומר על תפקידו כפטרונו של הלומד בלי מתן אפשרות להגדרה עצמית , שבה מבטא האדם את צרכיו ורגשותיו כפי שהוא חווה אותם . המנחה , שנשאר פטרון , מבטא בכך את חוסר האמון שלו ביכולתו של הלומד להכיר את צרכיו ולהציע פתרונות הנכונים לו . אז מדובר בפעולה של דיכוי ולא בפעולת העצמה . במקרים רבים , מתוך הטענה כי המערכת אינה פתוחה לשינויים וכי "חבל שהילד יספוג עוד , "כישלון פונה המנחה ביוזמתו אל המורה , יוצר "סינגור מכין" עבור הילד , נכנס למשא ומתן לגבי ההתאמות האפשריות ואז שולח את הלומד לחזור על אותם דברים , שכבר נאמרו ונדונו . התנהגות כזו מתפרשת בפטרונות ולא כהעצמה . בהעצמה גם המנחה צריך להאמין ביכולותיו של הלומד לסנגר על עצמו . תפקידו הוא בתחום ההכנה של הלומד , אך הוא לא יכול ליטול אחריות על המעשים ועל הרגשות של המסנגר העצמי . במקרים רבים , כדי שפעולת הסינגור תהפוך למרכיב טבעי כפעילות המערכת , יש צורך להכין גם את המערכת להבנת הזכויות של הלומדים ולהכרת הפעילות של סינגור עצמי ומרכיביה . במקרים כאלה המנחה והתלמידים יכולים לשתף פעולה בהגברת המודעות של אנשי המערכת , לרוב במסגרת של סדנאות המופנות לכלל המורים . עם זאת , כשהלומד מוכן לסנגר על עצמו , על המנחה לאפשר ללומד את מלוא מרחב הפעולה . תפיסה מוטעית לגבי ערעור הסמכות ההורית / המורית : יש הורים או מורים התופסים את הפעילות של סינגור עצמי של התלמידים כערעור הסמכות ההורית או המורית שלהם . הם טוענים ; "זה התפקיד שלי לדאוג לו ולצרכיו , " או "אני יודע מה טוב / נכון עבורו , " ובאמירות בוטות יותר באה תפיסה זו לידי ביטוי בדברים

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר