תכניות הנחיה לסינגור אצמי לסטודנטים

עמוד:208

ללקות למידה כמה אפיונים , והם באים לידי ביטוי בחדות מכאיבה בדברי המרואיינים הללו . זוהי לקות סמויה שאין לה סימנים פיזיולוגיים חיצוניים , ולכן האדם הרגיל מתקשה להכיר בה ולעתים גם מטיל ספק בעצם קיומה . בהיותה לקות אינטרינזית לפרט וכרונית , רבים מהמרואיינים במחקרה של עינת מעידים על הכרה מוקדמת בקשייהם , אף שקשיים אלה לא יוחסו בהכרח ללקות למידה . " אני זוכר את הקשיים שלי מכיתה אי" ( עינת , , ( 57 : 2001 אם כי "אף אחד מהם ( המורים ) לא חשב שיש משהו שמפריע לי" ( שם : . ( 90 חוסר ההכרה במקורם האינטרינזי של הקשיים גרם לסביבה , ובתוכה גם להורים ולמורים , לתלות את קולר ההישגים הלימודיים הנמוכים באינטליגנציה נמוכה או בהיעדר מוטיבציה ללמוד . כך הופך האדם בעל לקות הלמידה בעיני עצמו לחסר יכולת : "תמיד ידעתי שאני טיפשה בכל מה שקשור ללימודים" ( שם : , ( 94 ומן הסביבה "כל הזמן קיבלתי שדר , בלי מילים , שאני לא שווה , לא בלימודים , לא בצבא . אז מה נשאר לי כברי ( שם : . ( 75 לעתים הסביבה אף מגדילה לעשות ומאשימה את האדם בלקותו : " אתה לא לומד . אתה צריך להתאמץ יותר ... הפוטנציאל קיים . אתה רק לא מנצל אותו " ( שם : , ( 115 או "אחת כמוך , אם רק היית לומדת , איזה ציונים היית יכולה להוציא "; ( שם . ( 145 . לקות למידה היא לקות הטרוגנית , המאופיינת במגוון של קשיים . מכיוון שאצל אנשים שונים עשויים להתגלות שילובים שונים של תחומי הלקות , היא הופכת לפתלתלה , ונדרשת עין מקצועית בוחנת כדי לאבחנה ולאפיין את הייחודיות שלה . הספרות המחקרית חלוקה בדעותיה לגבי הכללתם של קשיים חברתיים כאפיון ראשוני של לקות למידה , או כאפיון משני , שהוא תוצר של הדימוי העצמי הנמוך וחוויות הכישלון החוזרות של אנשים אלו . גם מתיאורי המרואיינים של עינת ( 2001 ) לא מתחוור אם הקשיים החברתיים הם ראשוניים או משניים , אך חלקם הגדול מעיד על כך שהלקות אינה תוחמת את עצמה רק בגבולות הלימודיים , ויש לה השלכות על חלקים נרחבים של חיי האדם , כש"בשבילי הכישלון בלימודים זה כישלון בחיים " ( שם ; . ( 94 מעבר לכאב הבולט בדבריהם של המרואיינים במחקר זה , ניכר המאבק המתמשך לשרוד ולנצח את הדעות הקדומות של הסביבה האופפת את האדם . מרבית המרואיינים מדגישים את הנכונות הרבה שלהם להתקדם , לא לוותר ולהגיע להישגים אישיים . עינת ( עינת , ( 2001 מנתחת את המרכיבים הרגשיים המשותפים , העלולים לחסום או לקדם את הישגיהם הלימודיים של הסטודנטים הדיסלקטיים , תלמידי

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר