תכניות הנחיה לסינגור אצמי לסטודנטים

עמוד:207

הנח"ת 00 ודנ ם' 0 לעיתים קרובות אנחנו שומעים הערות כמו : "איינשטיין המדען , צ ' רצ ' יל המדינאי ודגה האמן היו אנשים עם לקויות למידה . " לרשימה זו מצטרפים כל הזמן שמות נוספים , כמו תומס אדיסון , וודרו ווילסון , הנס כריסטיאן אנדרסן וליאונרדו דהוינצ ' י . ייתכן שסטודנטים עם לקויות למידה עשויים להתנחם בידיעה שדמויות חשובות כל-כך "חשודות " אף הן בלקות למידה , אך מרבית החוקרים מזהירים מפני האבחונים בדיעבד הנעשים לאנשים מפורסמים בהיסטוריה והמבוססים על מידע מקוטע . אמירות כאלו עלולות ליצור מיתוסים , שאולי מחממים את הלב , אך עשויים לפעול כבומרנג ודווקא להזיק לאוכלוסיית המאובחנים כבעלי לקויות למידה . השוואות בין הדמויות המוצלחות הללו לבין האדם הספציפי יכולות ליצור ציפיות לא מתאימות , או לגרום לכך שיטפלו על האדם עצמו את האשם להישגיו האישיים הנמוכים , בטענה ש " גם אדיסון היה עם לקות למידה - וראו אילו המצאות מבורכות הוא המציא למרות הלקות ! "שלו עמלה עינת , בספרה "מפתח לדלת נעולה - לפרוץ את מחסום הדיסלקסיה" ( עינת , , ( 2001 נמנעת ממלכודת זו של סיפורים על אישים מפורסמים . הראיונות בספרה הן עדויות ממקור ראשון של סטודנטים דיסלקטים וחוויות ההישרדות שלהם . המטפורה של "מפתח לדלת נעולה " עומדת בבסיס שמו של הספר ולקוחה מדבריה של אחת המרואיינות לספר זה . דבריהם של אחד עשר המרואייניםתשעה סטודנטים ושתי סטודנטיות , מציגים מאבק מתמשך למימושן של יכולות חבויות . זהו מאבק הצבוע כולו בתחושות של כאב , בושה , כעס ותסכול . יש והוא כולל האשמה של הסביבה , תיאור תקופות של ייאוש והרמת ידיים - מול זמנים של הכחשה , הסרת אחריות או כוחניות מגוננת . המקור לספרה של עמלה עינת הוא בתחושות של אי נחת מהישגיהם האקדמיים של סטודנטים דיסלקטים המשולבים במכינות הקיץ באוניברסיטת תל אביב ובמכללת תל חי . מכינות אלו נוצרו כדי לקדם את מיומנויות הלמידה של סטודנטים אלו ולהגביר את סיכוייהם לסיים בהצלחה לימודים אקדמיים . למרות המאמץ הרב שהושקע בבניית תכנית הלימודים במכינות הקיץ ובבחירת סגל המורים , נדהמו העוסקים במלאכה להיווכח שהסטודנטים לא הצליחו לרכוש וליישם בלמידתם את אסטרטגיות הלימוד הקוגניטיביות , שתרגלו במהלך לימודיהם במכינה . כדי לענות על השאלה המטרידה כעניין אי-ההצלחה של פעילות המכינות , פנתה עמלה עינת לחקור את עולמם של הסטודנטים שיש להם לקויות למידה , באמצעות מחקר איכותני .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר