תכניות לקידום הכוונה עצמית

עמוד:177

. 3 נקיטת פעולה : התלמידים לומדים לחלק את היעדים ארוכי הטווח שלהם ליעדים ספציפיים , הניתנים להשגה במהלך שבוע אחד . התלמידים לומדים לתכנן את השגת היעד על ידי החלטה לגבי הסטנדרט לביצוע , לגבי אמצעים לקבלת משוב לביצוע , מה מניע אותם להשיג את היעד , האסטרטגיות שינקטו , התמיכה הנדרשת ולוח הזמנים לפעילות . כך התלמידים לוקחים אחריות לתכנון , לביצוע ולהערכה עצמית . בנספח 5 מוצגות שתי דוגמאות לחומרי לימוד והערכה הלקוחים מתכנית . ChoiceMaker תכנית Life Centered Career Education-LCCE מציגה גם היא טווח רחב של כישורים נלמדים . התכנית מיועדת לחינוך לקריירה לאנשים עם צרכים מיוחדים , ביניהם בעלי לקויות למידה , ומטרתה לטפח הכוונה עצמית Brolin , ) . ( 1993 התכנית כוללת בסך הכל 97 כישורים , המאורגנים 22-ב קבוצות , על פי רצף של ארבעה תחומים : . 1 מודעות עצמית ; . 2 ביטחון עצמי ; . 3 מיומנויות של בחירה ומיומנויות של קבלת החלטות A התנהגויות להשגת יעדים כמו ארגון עצמי וניהול זמן . התכנית מכילה מעל 350 מערכי שיעורים . מומלץ להתחיל בה בגילאי 14-12 שנים , לאורך חטיבת הביניים והלימודים בחטיבה העליונה , ולשלבה במערך השיעורים הרגיל . התכנית נבחנה עם תלמידים הלומדים במסגרות נפרדות , במרכזי למידה ובכיתות רגילות , בעלי מגוון של צרכים חינוכיים ( תלמידים עם לקויות למידה , תלמידים עם קשיים רגשיים והתנהגותיים ותלמידים עם פיגור שכלי קל ובינוני , ( וגם עם תלמידים רגילים , ללא צרכים מיוחדים . התכנית כוללת גם סולם להערכה עצמית של הכוונה עצמית . גם התכנית הישראלית "בכוחות עצמי" ( שושני , , ( 1995 מקנה כישורי חיים והתמודדות לתלמידים בגיל ההתבגרות , כולל תלמידים עם לקויות למידה הלומדים בבתי ספר על-יסודיים . התכנית כוללת שתים עשרה יחידות לימוד והיא מלווה במערכי הוראה למורה ובחוברות עבודה לתלמידים בתחומים הבאים : . 1 המראה שלי : פיתוח מודעות למראה האישי ולהשפעתו על הסביבה החברתית של המתבגר . היחידה דנה ומדגימה מגוון בעיות במראה החיצוני ( מהן שניתנות לשינוי ומהן שאינן ניתנות לשינוי , ( ומציגה נושאים כגון : קבלת אחריות על הבעיה שלי ובחירת דרך התמודדות עמה , תוך שקילת הרווח והמחיר הטמונים ככל אפשרות בחירה .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר