תכניות לקידום הכוונה עצמית

עמוד:173

לפצות על המגבלות . הסתרת החולשות עלולה להרחיק את האדם מההנאה שבלמידת מיומנויות חדשות , העשויות לפצותו על קשייו . . 3 תכנן את מעשיד : התכנון כולל הגדרה של מטרות אישיות והחלטה אודות צעדים שיינקטו כדי להשיג מטרות אלו . כדי לתכנן ביעילות , על האדם לצפות מה יהיו התוצאות , שינבעו מפעילותו המתוכננת . צפייה כזו מאפשרת לו לשנות את המטרה או את דרכי הפעולה , במקרה של תוצאות לא רצויות . הכנת תכנית חלופית , בעיקר מול מכשולים , היא תהליך דינמי ויצירתי . נוסף על כך , תרגול ישפר את הביצוע בפועל ואת הסיכוי להשיג את המטרות האישיות . גם אם האדם אינו יכול לתרגל בפועל את המיומנות , ניתן לתרגל אותה להלכה ובאמצעות סימולציה . . 4 פעל להשגת יעריך : כדי להשיג יעדים , על האדם לקחת סיכונים ולהיות מוכן להצליח או להיכשל . כדי להפחית חלק מהסיכונים , על האדם להקשיב לאחר ולהבין אותו , לתקשר כך שהאחר יקשיב לו ולא יתגונן , לנהל משא ומתן כדי להגיע לפתרונות , שבהם שני הצדדים , "מנצחים" להשתמש בדרכים חיוביות או הומוריסטיות במצבי קונפליקט וביקורת , להגיע למשאבים הנחוצים לפעולה ולהתמיד בה עד להשגת היעד , או עד למציאת פתרון חלופי ויצירתי אחר . . 5 בחן את התוצאות ולמד מהן : הערכת התוצאות היא חלק מזיהוי ההצלחה או מהצורך לשיפור הפעולה בעתיד . היכולת ליהנות מההצלחה היא תהליך של חיזוק פנימי . כדי לטפח הכוונה עצמית ניתן להשתמש גם בחיזוקים חיצוניים אותנטיים וטבעיים לאדם , והניתנים על ידי אנשים שאותם האדם מכבד ומעריך . שני המרכיבים הראשונים ( ידיעה והערכה ) מתארים תהליכים פנימיים המספקים בסיס להכוונה עצמית , בעוד שלושת המרכיבים האחרונים ( תכנון , פעולה ובחינה ) מתארים מיומנויות ספציפיות הנובעות מהתהליכים הפנימיים ומהוות את שלב הפעולה . כל חמשת המרכיבים יהיו לא-שלמים אם לא ילוו במטרה , שלה משמעות אותנטית עבור האדם . המודל הוא מעגלי , ועם סיום הבחינה העצמית של הפעילות , מתחיל הכול מחדש . מה שנלמד בתהליך הבחינה העצמות וטמע לשם עידוד הצמיחה האישית , כלומר , לקראת הכרה עצמית , הערכה עצמית , יצירת תכניות חדשות והפעלתן . על בסיס "המודל" הזה פותחה תכנית לימודים , ( STEPS ) ובה עשר אבני דרך :

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר