קידום ייחוסים פנימיים-נשלטים ותכנית "הדיאלוג הייחוסי"

עמוד:156

ניתוח דף דו שיח א י של ליאת בפסקה הראשונה ליאת מתבקשת לתאר במה היא הצליחה השבוע . ליאת כותבת : " לא הצלחתי בכלום . אולי קצת . היה לי קשה להעביר את היום הזה בגלל שהיה לי קצת חשק לחזור לעבר . והייתי גם מעוצבנת " . היא לא מוצאת , ולו גם אירוע אחד , שניתן להציגו כאירוע המוצלח של השבוע . כשהיא מתבקשת לתאר במה היא הצליחה השבוע היא מציינת היעדר סיפוק , המודגם באי הצלחה כללית "לא הצלחתי , "בכלום קשה לה לעמוד בדרישות של הסביבה "היה לי קשה להעביר את היום , "הזה והיא גם מביעה עצבנות וצער על שלא השיגה את רצונה . ליאת אינה מסבירה את הסיבות לאי ההצלחה הזו , אך מציינת : "אני לא הצלחתי בכלום . אני נורא מצטערת על כך ומקוה בתקוה קטנה מאוד ומאוד קשה שאצליח יותר ואשיג את . "רצוני האמירות האלו של ליאת הן כלליות למדי , מכיוון שהיא אינה מפרטת מה היה אותו רצון לא מושג . עם זאת מובעת כאן בבירור תחושה כללית של חוסר שביעות רצון . בפסקה הבאה ליאת מתבקשת להתייחס לאי הצלחה בשבוע זה ולהסביר מדוע לא הצליחה . ליאת כותבת : "מה שלא הצלחתי השבוע , כאמת שלא כל כך ברור לי . אבל אני חושבת - להיות קצת שמחה ומאושרת אולי ולמלא את רצוני . וקצת בלימודים , שאין לי חשק ללמוד כמו . "פעם מודגשת כאן אי בהירות לגבי תחומי אי ההצלחה , והתחושה הזו מיוחסת בחלקה ל"חשק לחזור לעבר" ( תשובה לפריט . ( 1 וכאן היא מוסיפה "לא הצלחתי משום שאין לי חשק ללמוד . " כלומר , ליאת מייחסת לאיזה שהוא גורם פנימי כללי בלתי נשלט , לו היא קוראת "קצת , "חשק את חזרתה לעבר ( כמו פעם ) ואת חוסר יכולתה להתמקד בדרישות ההווה . בעוד שייחוסיה לאי הצלחה הם פנימיים ולא נשלטים הרי הייחוסים של ליאת להצלחה עתידית ( פסקה ( 3 הם חיצוניים : "אולי קצת עידוד מהמורה , או שאמצא לי חברה אמיתית וטובה כמו שהיה לי , ולא אחת שתנצל אותי כמו ילדות מהכיתה . "שלי היא מקווה שעידוד מהמורה יהפוך את השבוע למוצלח יותר , או שהיא תולה את תקוותיה בחברה אמיתית שלא תנצל אותה . כלומר , המקורות להצלחה לימודית וחברתית שלה הם חיצוניים , ומיוחסים לאחר משמעותי : מורה או חברה . תגובת המורה ( פסקה ( 4- מעידה שהיא החליטה לא להיגרר לדיון בתחושת אי ההצלחה הכללית של התלמידה . תחת זאת היא מציינת לפני ליאת דוגמה להצלחה לימודית שלה בשבוע זה "ציון 100 במבחן במתמטיקה" ומפנה בקשה לייחוסים פנימיים נשלטים , כמו הדרכים הספציפיות שבעזרתן הצליחה "להגיע לציון כזה גבוה במתמטיקה . "

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר