קידום ייחוסים פנימיים-נשלטים ותכנית "הדיאלוג הייחוסי"

עמוד:154

הייחוסים של דני לאירוע של הצלחה שונים מאלו שנתן לאירוע של אי הצלחה . הוא מייחס את הצלחתו בחשבון לגורמים לא נשלטים , הן לגורם חיצוני לא נשלט של קלות המטלה : "כי הכרטיסיות היו קלות , " והן לגורם פנימי לא נשלט של יכולת : "וגם ידעתי אותם קצת . " לעומת זאת הייחוס שלו לאירוע של אי הצלחה הוא ייחוס פנימי נשלט של מאמץ : "כי לא חזרתי על הצלילים באותיות . "באנגלית המורה בחרה לא להתמקד בייחוסיו הלא נשלטים אלא דווקא לחזק את הייחוס הנשלט . בדבריה היא מדגישה שמאמץ לימודי מוביל להצלחה : "מי שמתרגל ומקשיב בשיעור יכול להצליח . "יותר היא גם מכוונת אותו לחשוב על דרכים שונות שבהן יוכל להגביר את הקשב ולהיות מודע לאסטרטגיה האישית שתתאים לו : "יש כל מיני דרכים להקשיב יותר בשיעור . מה אתה יכול לעשות כדי להקשיב יותר "? התשובה של דני מבהירה שהוא מכיר דרכים להיות קשוב יותר ואף יכול להפוך ידע זה לפעולה 1 "התחלתי להסתכל אלייך בשיעור במקום להסתכל לצדדים . " מטרתו של האימון בשינוי ייחוסים סיבתיים היא לקדם את התלמידים לקראת ייחוסים פנימיים-נשלטים של מאמץ ואסטרטגיה . ואמנם אימון כזה מצליח לחולל שינוי בייחוסים הסיבתיים של תלמידים ולקדם את הישגיהם הלימודיים . במהלך האימון ניכרת התכנסות במספר הייחוסים שהתלמידים מונים , תוך התמקדות בייחוסים שבשליטתם האישית ( ראו גם . ( Kozminsky & Kozminsky , 2002 כדי להדגים שינויים בייחוסים סיבתיים של תלמידים עם לקויות למידה נעיין בדפי דו-השיח של ליאת ( דף דו שיח א ' ודף דו שיח בי . ( שני הדפים המוצגים בזה נכתבו במרווח של ארבעה חודשים . במהלך חודשים אלו , אחת לשלושה שבועות , השתתפה ליאת בדיאלוג ייחוסי עם מורתה . כדי לשפר את הקריאות , מוצגים דבריה של ליאת לאחר ששגיאות הכתיב הרבות שלה תוקנו .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר