קידום ייחוסים פנימיים-נשלטים ותכנית "הדיאלוג הייחוסי"

עמוד:151

ניתוח דף דו השיח של נתן מלמד על הייחוסים הסיבתיים שלו באירועי הצלחה וכישלון ומכוון את המורה להגיב , כדי לעודד ייחוסים של מאמץ ואסטרטגיה . להלן ניתוח דף דו השיח : הפסקה הראשונה בדף עוסקת באירוע , הנתפס על יד התלמיד נתן כאירוע של הצלחה , ובפסקה זו מודגמות גם האמונות שלו לגבי הסיבות להצלחתו . נתן מציין הצלחה לימודית בחשבון ( ציון של , ( 92 מייחס את הצלחתו לגורמים פנימייםנשלטים , ומציין שהצליח "כי התכוננתי והשקעתי בזה . " הפסקה השנייה עוסקת באירוע שנתפס על ידי נתן כאי-הצלחה , וכאן הוא מתאר אירוע מהתחום הבין-אישי במשפחתו : הוא לא הצליח "לזכור להגיד לאבא שלי שיביא לי כרטיסייה . " נתן לוקח אחריות אישית לאירוע , וטוען שאי-ההצלחה נגרמה , כי "כל פעם חשבתי על משהו . "אחר גם כאן הייחוס הוא פנימי , אם כי לא ברור מדברי נתן אם זהו ייחוס פנימי-נשלט ( האם נתן מתכוון לומר שהוא יכול להביא את עצמו לחשוב על מה שהוא רוצה , ( או שמדובר בייחוס פנימי בלתינשלט ( מעסיקות את נתן כל מיני מחשבות פנימיות , הוא חושב כל פעם על משהו אחר , אך הוא לא יכול לכוון את המחשבות כרצונו . ( גם הפסקה השלישית מבהירה שנתן מייחס הצלחות עתידיות לגורמים פנימיים . הוא יכול היה להפוך את השבוע הזה לעוד יותר מוצלח "אם הייתי זוכר ולא חושב על דברים אחרים מחוץ . "לזה עם זאת , לא ברור לנו , האם הוא מייחס הצלחות עתידיות לגורמים פנימיים הנשלטים על ידו , או אולי לגורמים פנימיים שאינם בשליטתו ( מחשבות פנימיות המציפות אותו והוא אינו שולט עליהן . ( בפסקה הרביעית מופיעה תגובת המורה , וזו מכילה כמה מרכיבים : . 1 המורה נותן משוב חינוכי , המכוון לחיזוק ייחוס פנימי-נשלט : "יישר כוחך על הציון בחשבון ! זה טוב לקבל ציונים טובים - בעיקר אחרי שהשקעת הרבה מאמץ . "! ההדגשה היא שהשקעת המאמץ של התלמיד היא זו שגרמה להצלחתו . . 2 המורה משקף מילולית את לקיחת האחריות האישית שהפגין התלמיד : " לקחת על עצמך את העבודה הרבה של ההשקעה . " . 3 המורה מבטא אמפתיה לקושי של נתן לזכור : "לפעמים אנו חושבים על כל כך הרבה דברים , עד שאנחנו לא יכולים לזכור את כולם . "! 4 המורה מבקש מהתלמיד לתאר בפירוט את האסטרטגיה , שהוא עשוי לנקוט , כדי לשפר את הזכירה שלו : "מה היה מקל עליך לזכור ( את ) כל הדברים שאתה רוצה "?

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר