פיתוח תחושת מסוגלות עצמית ותכנית "חבר וירטו@לי"

עמוד:140

הוא ממומן על יד קרן המדע הלאומית בארצות הברית , ומטרתו להגביר את השתתפותם האפשרית של תלמידי תיכון עם מוגבלויות בתכניות אקדמיות ובתעסוקה בתחומי המדע , ההנדסה והמתמטיקה . נוצרת תקשורת אלקטרונית בין התלמידים לבין חונכים ( שלמרביתם מוגבלויות שונות , ( שהם סטודנטים , אנשי סגל מהאוניברסיטה ומדענים . החונך משמש כחבר וכמורה . הוא מספק מידע , מגיש עצה או מציב אתגר . הוא מבטא עניין בהתפתחות התלמיד כאדם , ומתפקד כמנחה , כיועץ וכחבר , המעודד ותומך בהישגים לימודיים , תעסוקתיים ואישיים . המחקר על פעילות פרויקט זה מלמד על התנסות חיובית בשימוש באינטרנט כבמכשיר תקשורת : החונכות קישרה את התלמידים למקורות עשירים של ידע והדגישה את החשיבות בחילופי המידע הקשורים לתחום הלימודי והתעסוקתי . פעילות "חבר וירטו @ לי " ( קוזמינסקי , ( 2001 פותחה עבור תלמידים מתבגרים עם לקויות למידה , וזאת כדי ליצור עבורם מסגרת בטוחה ולא מאיימת לתמיכה חברתית ורגשית . היא מספקת לתלמידים הזדמנות לעיסוק בטקסטים כתובים , בתנאים לא שיפוטיים ותוך כדי כך גם לשפר את מיומנויות הקריאה והכתיבה שלהם . במסגרת פעילות זו התלמידים מתקשרים עם סטודנטים להוראה , המתמחים בהוראה במסגרות החינוך המיוחד , והמשמשים עבורם "חברים ללוח המקשים" לתקופת זמן של שנת לימודים אחת . חברות זו מספקת למתבגרים התנסות , התומכת בפיתוח מיומנויות של תקשורת בין-אישית ו '' אינטראקציות אסטרטגיות" באמצעות דואר אלקטרוני . במסגרת פעילות זו הסטודנטים משמשים כחברים קשובים , ומציעים תמיכה רגשית , החשובה כל כך לפיתוח תחושת הזהות האישית של המתבגרים . הסטודנטים משמשים "אוזן קשבת ועין קוראת" למחשבות התלמידים וללבטים שלהם . הם מגלים התעניינות אמיתית במתבגר ובחייו ואמפתיה למצוקותיו . הם נמנעים מלבטא יחס שיפוטי למעשים או לרגשות שהתלמידים מבטאים כלפי מורים , חברים או כלפי עצמם ומשדרים לתלמידים , שהם קוראים בעיון ובתשומת לב את הדברים , ושהכתוב חשוב בעיניהם . הסטודנטים נותנים לתלמידים תחושה שהם מקשיבים לחוויות וללבטיס האישיים שלהם כחבר אל חבר . הסטודנטים מספרים לתלמידים על עומס המבחנים , על תחביבים וידידויות , על מסיבות ותכניות לעתיד , כשהדגש הוא על היענות לצרכים שהתלמיד מבטא ולתחומי התעניינותו . לאורך כל חודשי הפעילות ההיכרות בין התלמיד לסטודנט היא וירטואלית בלבד . רק בסיום תקופת הפעילות נערכת מסיבה , שבה נפגשים התלמידים והסטודנטים פנים אל פנים . לקראת מפגש זה נערכים לרוב דיונים נפרדים בקבוצת התלמידים

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר