מיומנויות הנדרשות לסינגור עצמי

עמוד:132

מיומנויות הנדרשות לס ינגור עצמי ארבע גישות תאורטיות מציעות רשימות של מיומנויות הנדרשות כדי לבצע סינגור עצמי . אתייחס להמלצות של חוקרים המייצגים את הגישות הבאות ; גישת הניתוח ההתנהגותי , הגישה הקוגניטיבית , הגישה של למידה חברתית והגישה האורגניזמית . . 1 חוקרים בגישה של הניתוח ההתנהגותי ( Behavioral Analytic Approach ) מדגישים בראש ובראשונה את החשיבות של מיומנויות חברתיות כמו משא ומתן , תקשורת בין-אישית ופתרון בעיות חברתיות . כן הם מציינים את חשיבות השימוש במיומנויות של ניהול והכוונה עצמית , כמו קביעת מטרות וניהול עצמי . הגישה מיוצגת על ידי חוקרים כמו שומקר , הייזל או סרנה . ( Shcumaker , 1985 ; Hazel , 1981 ; Serna , 1995 ) . 2 הגישה הקוגניטיבית מתייחסת לתחומים של פתרון בעיות , קבלת החלטות והערכה עצמית . החוקרים בגישה זו מציינים גם את החשיבות של שליטה עצמית , יוזמה , מוטיבציה פנימית , פתרון בעיות והתמודדות במצבי לחץ וניהול כעסים . מייצג בולט של גישה זו הוא אליס . ( Ellis , 1977 ) . 3 הגישה של למידה חברתית מיוצגת על ידי בנדורה או גולדסטין ( 1972 ; Goldstein , 1988 Bandura , ) ומדגישה את החשיבות של מוטיבציה וכשירות אישית / חברתית להצלחה באינטראקציות אישיות . ככל שהתלמיד יחווה הצלחה רבה יותר בקשריו הבין-אישיים , כך הוא יהיה מונע יותר לפתח כישורים חברתיים . מיומנויות חברתיות , שליטה על כעס , התפתחות מוסרית , פתרון בעיות , מיומנויות אמפתיה ושיתוף פעולה עם אחרים - כל אלו נחשבות למיומנויות קריטיות בסינגור עצמי יעיל . . 4 הגישה האורגניזמית היא הבסיס לגישת ההכוונה העצמית של ראיין ודיסי . ( Ryan & Deci , 1985 , 2000 ) הגישה מציינת את החשיבות של מודעות לרצונות ולצרכים , של הצבת מטרות , קבלת החלטות והערכה עצמית ( ראו תיאור מפורט של תאוריית ההכוונה העצמית בפרק . ( 3 פרק 8 רכיב המיומנויות

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר