הוויכוח על השפה ועל המונחים

עמוד:110

אמור : תלמיד עם דיסלקסיה ולא : דיסלקטי אמור : יש לה הפרעה רגשית ולא : היא מופרעת אמור : יש לו תסמונת דאון ולא : הוא מונגולואיד אמור ; יש לה אוטיזם ולא : היא אוטיסטית למרות הפנייה לשימוש בשפה של People First בתיאור אנשים עם צרכים מיוחדים , מוצאת לה-פורג ' , ( LaForge , 1991 ) כי גם אחרי חמש עשרה שנים של מאמץ להחדיר את השפה הלא מפלה לכתבי עת מקצועיים , רק בחמישים אחוזים מהמאמרים יש שימוש בשפת People First היא תוהה ואומרת שאם השימוש הלשוני הזה כל כך קשה לאנשים ממקצועות השיקום , מה נלין על אנשים בקהילה ? היא אפילו מציינת ש"אין כידינו נתונים התומכים בטענה , שהאנשים עם מוגבלויות מעדיפים בעצמם את מה שמכונה היום שפה לא מגבילה" . ( LaForge , 1991 : 51 ) במאמרו על "שפת אנשים תחילה - מסע הצלב הלא-קדוש " מעלה ווגהן ( 1997 Vaughan , ) רשימה ארוכה של טיעונים , שבאמצעותם הוא מנסה לערער על השימוש בשפת People First לתיאור אנשים עם צרכים מיוחדים . לדבריו , השימוש בשפה לא מפלה נדחה על ידי אנשי מקצוע בגלל סיבות לשוניות , משוט שהוא יוצר סרבול , חזרות רבות והארכה מיותרת . הוא גם מציין , שההדגשה על השימוש הלשוני מסיטה את פעילויות החינוך החשובות כדי ליצור שינוי עמוק של עמדות בקהילה ביחס לאחר . שפה לא מפלה עשויה אולי להתאים לזמנים , שבהם לא יהיו יותר אפליה וסטראוטיפים , אך כל זמן שהמצב החברתי הוא מצב מפלה . עדיף לדעת ווגהן , לדבר ישירות על ההתנסויות הממשיות של מרבית האנשים עם הצרכים המיוחדים , ואלו התנסויות שבהן המוגבלות היא מרכיב מרכזי . ווגהן מציע לצאת במסע מקיף , שישנה את הדימוי של אנשים אלו בעיני הציבור , ומביא לדוגמה את הצורך לעמול על שינוי הדימוי והמשמעות של העיוורון . לדבריו , אנשים עיוורים גאים בהישגים שלהם וכמו ששחור הפך להיות יפה , כך עיוור לא צריך להיות מ'לה נרדפת לבושה . לכן , כשאדם אומר "אני עיוור" או כשהוא אומר "אני אדם עם לקות ראייה" ( או "עם ( "עיוורון אין בכך שינוי מהותי עבור אנשים שיש להם דימוי עצמי חיובי על עצמם . ווגהן מסכם ואומר , שהוויכוח הוא אקדמי בלבד . הוא מציע לאפשר לאנשים לבחור לכנות את עצמם ואת האחר בדרך המועדפת על ידם , ולדעתו ההזדמנות הזו לבחירה אישית היא בעצמה דרך להעצמה . בפרסומים שונים של משרד החינוך הישראלי לא הייתה בעבר אחידות בשימוש בשפה לא מפלה . לדוגמה , בחוזר המנהל הכללי שפורסם בשנת , 1988 באותה שנה שבה התקבל חוק החינוך המיוחד בישראל , בלט שימוש לא עקבי בשפה לא

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר