החוק בארצות הברית

עמוד:93

למידה ישתתפו בכל הפעילויות הבית ספריות ( לימודיות ואחרות . ( לכן על בית הספר לספק לתלמידים אלו התאמות סבירות , ( reasonable accommodations ) שיאפשרו להם להצליח בכיתה הרגילה ( ראו נספח 2 ובו דוגמה לתכנית התאמות אישית . ( יש מבוגרים עם לקויות למידה שאינם זקוקים לשירותים מיוחדים לאחר סיום לימודיהם בבית הספר התיכון . הם יכולים להשתלב בשוק העבודה התחרותי או בלימודים על תיכוניים ללא כל תמיכה נוספת , ולהצליח בהם יפה . אבל יש הרבה אנשים צעירים עם לקויות למידה , הזקוקים לתמיכה במהלך לימודיהם הגבוהים או בהשמה במקום עבודה . סעיף 504 מגן על אנשים אלו במסגרות הנתמכות על ידי תקציבים פדרליים . להלן כמה מההתוויות של החוק : אסור להגביל את מספר הסטודנטים עם לקויות למידה המתקבלים למוסד לימודי ; אין להתנות קבלה למוסד לימודי בכך שלסטודנט המועמד אין לקות ; מבחני הקבלה ומבחנים שוטפים צריכים לכלול אפשרויות להתאמות אישיות ; אין לייעץ לסטודנט לבחור בקריירה מגבילה יותר בגלל לקות הלמידה שלו , אך יש ליידעו לגבי דרישות המקצוע , אין לקבוע תקנות שיגבילו את הסטודנט ( כמו איסור שימוש ברשמקול , במחשב נישא או במאיית ;( יש לאפשר התאמות בלמידה או בהגשת עבודות , ולאפשר , למשל , תחליף קורס לדרישה האקדמית של שפה זרה . סעיף 504 עוסק גם במתן אפשרויות להצלחה בתכניות להכשרה מקצועית ובמתן התאמות סבירות לאנשים עם לקויות למידה במקומות העבודה שלהם , כדי לא להפלותם לרעה בתעסוקה . ( ADA ) The Americans with Disabilities Act pin פדרלי נרחב זה התקבל בשנת 1990 והוא מופעל עתה בשלמותו . בדומה לסעיף 504 שתואר קודם , כולל חוק זה חקיקה בסיסית בתחום של זכויות אזרח לאנשים עם מוגבלויות , אך הוא כללי ונרחב יותר מסעיף . 504 מטרתו להציב נורמות ברורות ועקביות שיאסרו אפליה נגד אנשים עם מוגבלויות , ללא הבדל בגיל , באופי המוגבלות או בהיקפה . לגבי ילדים בגיל בית ספר , חוק זה דומה לחוק , IDEA אך בעוד סעיף 504 מתייחס רק למסגרות המקבלות תמיכה תקציבית פדרלית , הרי ADA-n מתייחס לכל התכניות , השירותים והמבנים הפתוחים לציבור , כמו בתי ספר , אוניברסיטאות , חנויות כלבו , משרדי רופאים , משרדי עורכי דין , בתי מלון , בתי קולנוע , מעונות יום ועוד . מבחינות אלו דומה ADA לחוק הישראלי של "שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות , " שנחקק בשנת . 1998

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר