ייחוסים סיבתיים

עמוד:68

להלן דוגמאות לימודיות לייחוסים .-השונים כשהתלמיד טוען שהחיבור שכתב אינו מוצלח , כי "אני פשוט לא , "סופר הוא מתכוון להגיד שהוא מייחס את הכישלון שלו להיעדר יכולת בהבעה בכתב , ומבטא בכך ייחוס יציב , פנימי , ולא נשלט . כשהתלמיד אינו מבין את החומר במתמטיקה וטוען כי "יכולתי להבין אם הייתי לוקח את זה , "ברצינות הוא מתכוון להגיד שהוא מייחס את הכישלון שלו לכך שלא השתדל ולא השקיע מספיק מאמץ . הוא מבטא בכך ייחוס לא יציב , פנימי ונשלט . כשהתלמיד טוען שהוא הצליח במבחן רב ברירה בהיסטוריה בגלל ש"ניחשתי בפוקס את כל , "התשובות הוא מייחס את הצלחתו למזלו הטוב , ומבטא בכך ייחוס לא יציב , חיצוני ולא נשלט . כשהתלמיד מסביר את הצלחתו בזיהוי אזורים גאוגרפיים במפת ישראל בכך ש " האזורים ממש ברורים במפה ובגלל זה היה קל לזהות אותם , " הוא פונה לייחוס הממוקד בקלות המטלה , ומבטא בכך ייחוס יציב , חיצוני ולא נשלט . כשהתלמיד מייחס את הצלחתו במבחן לדרך שכה למד ולסדרת הפעולות שנקט "הצלחתי כי סיכמתי את כל החומר , אחר כך כתבתי לעצמי שאלות לדוגמה , עניתי עליהן ובסוף בדקתי את התשובות על פי הסיכומים , "שלי הוא מייחס את ההצלחה לאסטרטגיה שלפיה פעל , ומבטא בכך ייחוס לא יציב , פנימי ונשלט . האירוע הבא מדגים את הייחוסים הסיבתיים של טל , נער בן 14 עם לקויות למידה / שפה : למעלה מחודש חקר טל את הנושא "הצוללת דקר . " עם סיום עבודת החקר הוא התבקש להציג לפני חבריו לכיתה את תהליך החקר שלו ואת ממצאיו . טל הציג את הנושא מתוך הכתוב , אך הצגתו לא הייתה מאורגנת , משפטיו היו קטועים והוא לא לקח בחשבון , שלשאר תלמידי הכיתה לא היה ידע קודם בנושא שהוא חקר . בהצגתו הוא השתמש באוצר מילים לא מוגדר דיו וחזר על מילים לא ספציפיות כמו : "כזה , " "ההוא" ו " . "נו כשהתלמידים העירו לו שהם לא מבינים בדיוק על מה הוא מדבר , ענה טל : "אני אף פעם לא מצליח בסוג כזה של הצגות , וחוץ מזה : אני פשוט דיסלקטי ואני לא יכול לקרוא מה שכתוב . "פה טל מדגיש שהוא אף פעם לא הצליח במשימות הדורשות הצגת נושא בפני שאר תלמידי הכיתה והוא מאשים בכישלונו את חוסר יכולתו לקרוא היטב , כי "אני

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר