מבט היסטורי

עמוד:30

מב טהיסטורי ההיסטוריה של לקויות למידה כתחום מחקר מציגה רצף מורכב של אירועים המשקפים את השונות הרבה בין העוסקים בתחום זה ואת חילוקי הדעות ביניהם לגבי טבעה של הלקות . רשימה מצומצמת של העוסקים בזיהוי ובמתן שירותים לילדים ולמבוגרים עם לקויות למידה תכלול בעלי מקצוע כמו נוירולוגים , מומחים בתחום התפתחות הילד , קלינאי תקשורת , מחנכים , רופאי ילדים , יועצים חינוכיים ויועצים שיקומיים , פסיכולוגים , מרפאים בעיסוק , מאבחנים דידקטיים ורבים אחרים . לכן גם ההיסטוריה של תחום זה זכתה לתפניות שונות . המיל ( Hammill , 1993 ) התחיל את התיאור ההיסטורי של תחום לקויות הלמידה בערך , 1800-ב כשהחלה החקירה המדעית הבסיסית על תפקודי המוח , המחקר הסמכות הגבוהה , "יותר ללחום את מלחמותיהם ולייצג את האינטרסים שלהם בפני המערכת . גיליס ( Gillis , 1990 ) מעיר את הדברים הבאים : אנחנו רואים בני משפחה מסורים , שבאהבה רבה דוחפים , משכנעים , מסנגרים ומגוננים , כדי שהילדים שלהם יתקדמו עם הכי פחות צלקות , וזאת בתוך מערכת חינוך שאינה אמונה לנהל את כל ההסתעפויות , שלהן נזקקים תלמידים עם צרכים מיוחדים . אנחנו רואים את החברים , שנותנים לעמיתיהם עם לקויות הלמידה להעתיק את שיעורי הבית , או עושים את העבודה במקומם , וזאת כי העמיתים עצמם אינם עומדים בקצב הדרישות . אנחנו רואים את הילד עם לקות הלמידה , שנמנע מלבקש תמיכה , כי הוא לא רוצה להיות מתויג כשונה . לצערנו אנחנו גם רואים את התסכול של מורים אכפתיים , המעבירים את התלמיד שלהם לרמת הלימוד הבאה , משום שאינם יכולים לספק לו תמיכה נוספת ברמת הלימוד הנוכחית , שבה הוא עדיין אינו שולט " ( שם : . ( 1 תכניות להכוונה עצמית ולסינגור עצמי מדגישות את אחריות הלומד ומעצימות אותו . הן מגבירות את המודעות העצמית הכללית שלו , מגבירות את ההבנה שלו לגבי תחומי חוזק וצרכים אישיים , ומפתחות בו את היכולת להסביר לאחרים מהו סגנון הלמידה שלו ומהם צרכיו להתאמות ארגוניות ולימודיות מיוחדות ( ראו הרחבה על תכניות הנחיה בפרקים . ( 11-10 מכיוון שמאפיינים ראשוניים ומאפיינים משניים של לקות הלמידה מקשים על הסביבה להבין היטב את צרכיו של תלמיד זה , יש חשיבות רבה לכך שהוא יכיר את עצמו ויבטא בגלוי את רצונותיו וצרכיו .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר