|
עמוד:54
זה מאפשר לאדם לחוות שייכות למסגרות החברתיות שבהן הוא חי , ולהיות מעורב בעולמו החברתי . בני אדם יכולים להיות פרו-אקטיכיים ומעורבים , או לחלופין , פסיביים ומנוכרים , וזאת כתוצאה מהתנאים החברתיים שבהם הם מתפתחים ומתפקדים . ההנחה הבסיסית של תאוריית ההכוונה העצמית היא שהאדם נוטה לפעילות ולאינטגרציה , אך גם חשוף לאפשרות של פסיביות . התאוריה מציגה תנאים התומכים בנטייה הטבעית של האדם לפעילות , מול התנאים החושפים אותו לפסיביות ולהיעדר הכוונה עצמית . יש ילדים ומבוגרים , מכל שכבות האוכלוסיה , מתרבויות שונות ומרמות השכלה מגוונות , שאינם עסוקים בצמיחה ובלקיחת אחריות , אלא מגלים אפתיות , ניכור וחוסר אחריות . ביניהם אנו עלולים לפגוש גם את האנשים עם לקויות הלמידה . הם יושבים פסיביים בדרך כלל בחלק האחורי של כיתתם בבית הספר או במקום עבודתם . ראיין ודיסי ( Ryan & Deri , 2000 ) טוענים שהבדלים אלו בין בני האדם אינם רק תוצר של הבדלים ביולוגיים , אלא הם מושפעים על ידי ההקשרים החברתיים שבהם הם חיים . בשנת 1985 הציעו דיסי וראיין ( Deci & Ryan , 1985 ) את תאוריית ההערכה הקוגניטיבית ( Cognitive Evaluation Theory : GET ) כתת-תאוריה במסגרת של , SDT שמטרתה הייתה למנות את הגורמים לשונות במוטיבציה פנימית בין בני האדם . תאוריית ההערכה הקוגניטיבית כוללת גורמים חברתיים וסביבתיים המעודדים או מדכאים מוטיבציה פנימית , והיא מניחה שמוטיבציה פנימית היא מולדת וטבעית לאדם ותשגשג בתנאים שיאפשרו את קיומה . תת-תאוריה זו מתמקדת בזיהוי התנאים הבסיסיים להתפתחות הצרכים של יכולת ואוטונומיה . התאוריה טוענת , שאירועים חברתיים-הקשריים כמו משוב , תקשורת , גמולים , המופנים לעבר תחושות של יכולת במהלך פעולה , יכולים לעודד מוטיבציה פנימית לאותה פעולה . לפיכך , אתגרים אופטימליים , משוב המוביל לשינוי וחופש מהערכה משפילה - כל אלה יעודדו מוטיבציה פנימית . נוסף על כך , המחקר של דיסי וראיין ( Dcci & Ryan , 2000 ) הראה שתחושות של יכולת ( או מסוגלות ) לא הגבירו מוטיבציה פנימית , אלא אם כן הן היו מלוות כתחושה של אוטונומיה ומוקד סיבתיות פנימי . גמולים מוחשיים , וכן איומים , תאריכי-יעד חיצוניים , הוראות , הערכה תחת לחץ ויעדים שנקבעו על ידי גורמים חיצוניים - כל אלה הפחיתו מוטיבציה פנימית , מכיוון שהם הובילו לתפיסת מוקד של סיבתיות חיצונית . לעומת זאת , פעולות כמו בחירה , הכרה ברגשות ומתן הזדמנויות להכוונה עצמית הובילו להגברת המוטיבציה הפנימית , כי הם אפשרו לאדם לחוש תחושה של אוטונומיה . מחקרם של חוקרים אלו ( R yan & Deci , 2000 ) מוביל , למשל , להבנה ,
|
|