|
עמוד:10
הירושה הס מקימים בית אב חדש על בסיס הנחלה שירשו , כאשר הצאצאים מתייחסים למשפחת האב . לעומת זאת , הבנות עוברות מבית אביהן אל בית הבעל , בדרך כלל בית החותן . תפקיד הבנות לייסד את בית האב החדש באמצעות בנים יורשים , שימשיכו את השושלת וישמרו על הרכוש בתוך משפחת החותן . הדרת נשים מספר תולדת אדם היא תולדה של השיטה הפטריארכלית , המעניקה את השליטה 2 בחברה לאבות בקו זכרי ( פטרילינארי , ( והיא אחת הסיבות המרכזיות שקבעו את תפקידה ומעמדה של האשה , ומכאן גם את זהותה ודמותה , כלומר - המגדר . בניגוד למין הביולוגי , המגדר הוא מין תרבותי שנבנה באמצעות המסורות על ייצוגיהם של נשים וגברים בתרבות לאורך ההיסטוריה , ועל כן הוא תלוי זמן , תלוי חברה ותלוי תרבות . בעולם העתיק מבנה 3 המגדר קשור בעיקרון בסיסי של סדר , שקיומו מותנה בראש ובראשונה בשמירה קפדנית על חלוקת התפקידים בין המינים . מעמדו של הגבר בחברה תלוי ביכולתו להגדיל את רכושו , אשר מותנה קודם כול בגודלה של משפחתו , לכן ריבוי ילדים נחשב לסימן של כבוד 4 ויוקרה . החברה , שמתבססת על הצלחת האשה בתפקיד האמהות , רואה באשה נכס יקר הנשמר ומועבר מהשגחת האב והאחים להשגחת הבעל , ושוויו נמדד בעיקר על פי המעמד של משפחתה . תפקידה של האידיאולוגיה המגדרית הוא להבטיח כי הסדר הזה , אשר קובע את שגשוגה של החברה , יישמר . במקרא אין שיח מופשט על המגדר . הקביעה השיפוטית של קוהלת , "ומוצא אני מר ממות את האשה " ... ( קהלת ז ( 28-26 אינה מאפיינת את הכתובים המקראיים . גם חינוך מגדרי - טיפוח שיטתי של חשיבה מסוימת - קשה למצוא , שכן סיפורי המקרא אינם סיפורים חינוכיים מובהקים , הגיבור אינו מושלם בהכרח והערכים אינם מוחלטים . בכל זאת , המסרים המגדריים עולים מהסיפורים העוסקים בנשים . המסר המגדרי מתגלה בדרך כלל בעקיפין , כשיקוף של מציאות חברתית ותרבותית , אך לעתים הוא מתגלה במישרין , כאמצעי חינוכי . 5 בעולם העתיק הנישואים נערכו בגיל צעיר מאוד , ולפי עדויות מהמזרח הקדום , טקס האירוסין , שבו מוכרז הזוג כחתן וכלה , התרחש
|
|