פתח דבר

עמוד:9

האחרונות בילה הרבה בבתי מרפא , אך מחלתו הלכה והחמירה . לאחר פטירתו הובא לקבורה בפראג . את ניסיונות הכתיבה הראשונים שלו עשה קפקא כבר בתקופת לימודיו באוניברסיטה . חלקם , כגון הניסיון לכתוב רומן שכותרתו הילד והעיר , לא עלה יפה . בשנת 1904 העלה את עבודות הפרוזה הראשונות שלו וביניהן הגרסה המוקדמת לסיפור תיאור של מאבק שלא ראה אור בחייו . השנים הבאות הניבו רשימות ספרותיות קטנות , פרגמנטים וסקיצות של סיפורים קצרים שהתפרסמו בכתבי עת שונים . חלקם שבו וראו אור בקובץ התבוננות בשנת . 1912 באותה שנה חווה קפקא את פריצת הדרך הספרותית שלו "בלילה אחד" עם כתיבת הסיפור גזר רין . "שנת המפנה " 1912 עמדה בסימן ביקוריו בהופעות להקת התיאטרון היהודית ממזרח אירופה , נסיעתו לוויימאר , עיר התרבות הגרמנית , קריאתו בגתה וקלייסט , והיכרותו עם פליצה באואר . למרות פריצת דרך זו המשיך כידוע קפקא לפרסם רק מעט מאוד בחייו : לצד הקובץ התבוננות ניתן למנות כעשרים סיפורים נוספים , ביניהם הגלגול , המסיק , במושבת העונשין , רופא כפרי , רין וחשבון לאקדמיה , ביציע \ אמן התענית , ולצדם פרק ראשון ברומן דרכים מתוכנן עם מקס ברוד , וכן פרגמנטים ורשימות ביקורת ספורות , ביניהן רשימה על יצירתו של קלייסט . במהדורה הביקורתית של כל כתביו בגרמנית תופסות יצירות אלה כרך אחד בלבד המחזיק כ 350 עמודים . רוב עבודותיו , וביניהן טיוטות שלושת הרומנים הנעדר ( אמריקה , ( המשפט [ הטירה , טקסטים בלתי גמורים , פרגמנטים רבים , אפוריזמים ורשימות ספרותיות ששזר ביומניו והרצאה אחת על האידיש , ראו אור רק לאחר מותו . הספרות של קפקא היא עיזבון . יצירתו היא שדה של פרגמנטים . רוב ניסיונותיו הספרותיים נותרו פזורים במחברותיו בשברים ; מוטלים באי סדר , מקצתם בגרסאות שונות . חיבור זה אינו בא כמובן להציע תוכנית פרשנית מקיפה לעיזבונו של קפקא ואינו מנסה לאחות את שבריו לכדי השקפת עולם ספרותית אחת , אלא מציע ניסיונות קצרים של קריאה הלומדים בכל פעם מעט אחרת את גלגוליה של שאלת הגוף , הכתב והמכונה . ניסיונות אלה נכתבו ברובם כטקסי פתיחה , כמעין הקדמות חוזרות ונשנות לסיפורים של קפקא , ומהווים

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר