|
עמוד:11
האמונה הנוצרית , וכי הטבע והתנ״ך כרוכים יחד בהתגלות האלוהית . את הסיבה להכנסת ספר זה לרשימת הספרים האסורים ניתן למצוא בתחילתה של המסה ״סנגוריה על רמון סבונד״׃ ״הביקורת העיקרית שאנשים מותחים על יצירה זו ] של סבונד [ היא שהנוצרים גורמים לעצמם עוול כאשר הם מנסים למצוא סימוכין לאמונתם בתבונה האנושית . הם טוענים , כי הנצרות נתפשת רק באמצעות אמונה והשראה מיוחדת במינה של החסד האלוהי . ״ מונטן ביקר בארמון נראק , בדרום ֿ מערב צרפת , אצל מרגריט דה ולואה , נסיכת צרפת ( בתם של אנרי השני מלך צרפת ושל קתרין דה מדיצ י׳ , ואשתו של אנרי הרביעי מלך צרפת , ( שהקיפה את עצמה בסופרים ובמשוררים . היא ניהלה אתו שיחות רבות וביקשה ממנו להסביר לה את תוכן הספר תיאולוגיה טבעית של רמון סבונד . מונטן ניצל הזדמנות זו כדי לכתוב את המסה הגדולה ״סנגוריה על רמון סבונד״ . אולם הנושא העיקרי של מסה זו איננו הדת הנוצרית , אלא התבונה האנושית ודעותיהם של הפילוסופים מן העת העתיקה על האדם ועל הידע שלו . זו הסיבה שבעטי- מצאתי לנכון לתרגם מסה זו לעברית . רק העמודים הראשונים מוקדשים לדת הנוצרית , כנראה משום שמונטן נאלץ להת ייצב מול ביקורת הצנזורה של הכנס ייה . הקורא יכול לפסוח על עמודים אלה מבלי לאבד דבר . המסה מתחילה , למעשה , בעמוד , 14 שבו מונטן כתב׃ ״הבה נתבונן לרגע באדם כשלעצמו , ללא כל עזרה חיצונית , כשהוא מצויד בתבונתו בלבד ומשולל כל חסד אלוהי המעניק לו את כבודו , את כוחו ואת הבסיס לקיומו . הבה נראה עד כמה גדולה אחיזתו בבינתו . ״ אם כי בהמשך המסה הוא שב לעתים לענ יין הדת , רובה ככולה מוקדשת לדיון באפסותם של התבונה ושל הידע האנושי ובדבריהם של הפילוסופים מן העת העתיקה על נושא זה ועל נושאים אחרים .
|
|