|
עמוד:12
בידינו די כלים וידע אשר יעזרו לנו לענות על השאלות האלה . מפגשים עם אנשים צעירים העלו שאלות נוספות . " אם הייתי יודעת לפני כמה שנים את מה שאני יודעת היום , הייתי נוהגת אחרת לגמרי באמי " , סיפרה לי מיכל , סטודנטית שהתמחתה בייעוץ לאוכלוסייה המבוגרת . אמה של מיכל פרשה מעבודתה בגיל 67 ושנתיים לאחר מכן התאלמנה . " לא הבנתי איך אמא שלי , שכל השנים הייתה פעילה ונמרצת , הפכה להיות פסיבית ואפטית . כעסתי על כך שהיא לא מתאוששת ולא עוזרת לעצמה . גם לי הייתה תקופה קשה , הרי איבדתי אבא , אך אני לא נתתי לעצמי לשקוע . תפקדתי בעבודה וטיפלתי בילדיי . היום אני מבינה כי התהליכים שאמא עברה , כתוצאה מהפרישה מהעבודה וממות אבא , שונים לחלוטין מהתהליכים שאני , אישה בת , 35 עברתי " . אכן , לידע כוח משלו וחשוב להפיצו לא רק בקרב אנשי מקצוע , שהרי כולנו עוברים תהליכים ומתבגרים . הידע מאפשר לנו להבין מה קורה לנו ולהתכונן למה שצפוי לנו . בעשרים השנים האחרונות צברנו ידע רב התורם רבות להבנת התהליכים הפיזיולוגיים , החברתיים והפסיכולוגיים המתרחשים במחצית השנייה של החיים . תוצאות המחקרים בשנים האחרונות מצביעות על הגורמים המשפיעים על אופן התבגרותנו ועל האופן שבו אנו יכולים לשלוט בהם ולנווטם . אנו יודעים היום להצביע על גורמים העלולים להאיץ את התבגרותנו ולפגוע באיכות חיינו , אך גם על גורמים אשר עשויים לבלום ולהאט את התהליך ולשמר את יכולותינו ואת כישורינו לאורך זמן . יש בידנו אמצעים ודרכים למתן ולהקטין את השפעתם של הגורמים המאיצים ולהגביר את השפעתם של הגורמים העוזרים לשימור הבריאות ולשיפור איכות החיים . אחד הגורמים הבולטים בהשפעתם על תהליך ההתבגרות ועל קצבו הוא המרכיב הפסיכולוגי , המצביע על הפירוש הסובייקטיבי שהאדם נותן למה שקורה לו ועל התחושות ועל הרגשות המתעוררים אצלו כתוצאה מהפירוש הזה . בכל פעם אני משתאה מחדש מעוצמת ההשפעה של המרכיב הזה . במהלך שנות עבודתי עם אוכלוסייה מבוגרת פגשתי לא פעם אנשים שעברו את אותם התהליכים מבחינה גופנית או את אותם אירועי החיים , אך התמודדו איתם באופן שונה לחלוטין . האחד התייחס לירידה בשמיעה , למשל , כאילו היה זה סוף העולם , לא היה מוכן להשתמש במכשיר שמיעה
|
|