|
עמוד:11
היהודית , אימפריה של תרבות בתוך האימפריה הרוסית , אך נטולת שלטון וכוח . זו הייתה ממלכה טראנס טריטוריאלית , המתפרשת על פני מפה מנומרת נקודות נקודות - בדומה ליישוב בארץ בשנות השלושים והארבעים , שהיה מיעוט באוכלוסיה הכללית אבל רוב בנקודות יישוביו וחש שהוא עם במדינתו . המפה של תחום המושב הקיפה שטח עצום , שהוא היום כולל את רובה של אוקראינה , ביילרוס , ליטא ומרכז פולין . אנחנו מכירים את דימוי העיירה שהועלה בספרות היידיש והעברית . אבל דימוי זה נבנה על זכרונותיו של אדם אחד ( הסופר ) מעיירה עלובה אחת , אדם שמרד בקיום זה ופרץ מן העיירה החוצה - כפי שעשו גם הסופרים וגם קוראיהם - וחייב להצדיק את העזיבה הזאת בביקורת נוקבת , השמצה או נוסטלגיה והתרחקות . ואילו כאן הייתה רשת של מאות נקודות מקושרות עם רוב יהודי מכריע . לא העיירה "המפגרת" האחת הולידה את המהפכה היהודית הגדולה אלא רשת העיירות , שקיימה את תחושת העם כעם . זו לא הייתה רוסיה : היהודים גרו בין אוקראינים , ביילרוסים , פולנים ומיעוטים אחרים , הנתונים בידי שלטון רוסי ואדמיניסטרציה רוסית . התרבות הרוסית הגבוהה הייתה רחוקה והישיבה בעריה אסורה . על כן , טבעי היה שהיהודים יקיימו את לשונם הם . עולם העיירות היה מקושר תחילה באוטונומיה היהודית שבפולין הגדולה , אחר כך בתנועת החסידות , אחר כך ברכבת , שנבנתה בשנות הששים של המאה התשע עשרה והקלה על ניידותם האופיינית של היהודים . ולבסוף , כאן עלתה התנועה המהפכנית המודרנית , שיצרה עתונות וספרות ביידיש ובעברית , רשת של מוסדות חברתיים ותרבותיים , וקשת של אידיאולוגיות ומפלגות פוליטיות מיוחדות ליהודים . לשון יידיש הייתה צינור התקשורת הפנימי בתחום הגדול הזה ואל מעבר לגבול , המלט שקיים את היהודים כעם אחד . היידישיסטים קראו לשטח הזה , "יידישלאנד" ארץ יידיש . אפילו הקונגרסים הציוניים הבינלאומיים התנהלו ב"קונגרס דויטש" גרמנית" ) של , ( "הקונגרס מעין יידיש מגורמנת . ודווקא ההצלחה הגדולה הזאת הולידה את הכישלון . פיצוץ האוכלוסין בתחום המושב , התסיסה המהפכנית , הכללית והיהודית , וגל היוזמות בין היהודים הביאו לבקורת קיצונית של העיירה ומהותה ונהירה החוצה מן העיירה ומתחום המושב : אל העיר ותרבות העיר ומעבר לים . ההתקוממות של יהודי עולם העיירות הביאה בסופו של דבר להתרוקנותן . יהודים נכנסו בהמוניהם לתרבויות המרשימות או השליטות , למדו רוסית , גרמנית , אנגלית ועברית והשתתפו בתרבותן של שפות אלה . במשך כמה דורות קמה אינטליגנציה שניסתה ליצור תרבות דומה ביידיש . אבל החופש , שנבע מן ההשכלה באירופה ,
|
בנימין הרשב
|