|
עמוד:7
הקדמה : גדעון עפרת קץ הקץ בספרונו מ , 1983 הרצאה מ , 1982 על טז / אפוקליפטי שאומץ לאחרונה כפילוסופיה , כתב ז'אק דרידה : "סוף ההיסטוריה , סוף מלחמת המעמדות , סוף הפילוסופיה , מות האלוהים , קץ הדתות , קץ הנצרות והמוסריות , ( ... ) מות הסובייקט , מות האדם , סוף המערב , ( ... ) אפוקליפסה עכשיו , ( ... ) סוף הציור , האמנות כדבר לשעבר , קץ הפסיכואנליזה . ( ... ) ניתן לשאול , אם מדובר באחרית של נעימת דיבור , או שמא באחרית של הדיבור ( של הקול ) הוא עצמו . ( ... ) האם אין קולה של השפה תמיד קולו של האדם האחרון ? ... ) ניטשה ( : ' הפילוסוף האחרון , כך אני קורא לעצמי , משום שהנני האדם האחרון . איש אינו דובר אלי מלבדי , וקולי מגיח ממני כמו מתוכו של גוסס ( ... ) ' . הוא ( ניטשה ) שולח את המסר כאילו עודו מסוגל למען את המסר , אך היעד הבלתי אפשרי מסמן את מותו של האדם האחרון . ( ... ) באשר האסכטולוגיה חלה על המילה הראשונה כעל האחרונה , ( ... ) מה לומר ? מה לעשות ? התשובה לשאלה זו אולי איננה מן האפשר , משום שלעולם אין היא מאפשרת לחכות . משום שהשאלה היא ( ... ) קריאה המבטיחה ועונה בטרם שאלה '" . naguereen philosophic , Paris , 1982 , pp . 59-60 . Jacques Derrida , D ' un ton apocalyptique adopte 1
|
|