פמיניזם חברתי וזכויות חברתיות של נשים

עמוד:873

להתייחס לשאלת נגישותן של נשים לחינוך . במדינות המתפתחות , סיכוייהן של נשים לקבל חינוך , ולו אלמנטרי , נמוכים בהרבה בהשוואה לאלה של גברים . מבחינה זו , מצבן של נשים בישראל טוב למדי . חוק לימוד חובה , , 1949-ט"תש חל באופן שווה על ילדים וילדות , וככלל , אין בישראל בעיה מערכתית של הימנעות מרישומן של ילדות לבתי ספר . מבחינות מסוימות , מצב הנגישות לחינוך של ילדות טוב אף מזה של ילדים במגזר היהודי החרדי , וזאת מאחר שהחינוך לבנות כולל מרכיבים משמעותיים יותר של השכלה כללית מבלי שהדבר ייחשב לביטול תורה . הצד האחר של מטבע זה הוא החינוך הישיבתי הגבוה החסום בפני נשים . ניתן אומנם להצביע על בעיות בתחום השוויון בין המינים במערכת החינוך בישראל , אולם אלה אינן נוגעות בשוויון ההזדמנויות הפורמלי , אלא מתבטאות בכך שתוכני הלימוד , ולעיתים גם ההתייחסות לבנים ולבנות , נגועים במידה משתנה בסטריאוטיפים מגדריים . ככלל , רמת ההשכלה הממוצעת של נשים בישראל גבוהה יותר מזו של גברים . עם זאת , נשים רבות יותר בוחרות במקצועות רווחיים פחות , שקרובים לתפקידיהן המסורתיים בחברה . התוצאה היא שחולשתן החברתית של נשים אינה נובעת , בדרך כלל , מחוסר השכלה , אלא 52 ראו : 53 . D . Hodgson The Human Right to Education ( Hampshire . 1998 ) 169 אם כי יש עדיין "כיסים" של נשירת בנות ממערכת החינוך , במגזר הבדווי למשל . הנתונים הכוללים לגבי הנשירה במגזר הערבי מצביעים על עלייה בשיעורי הלמידה של בנות , עד כדי השוואה לשיעורי הלמידה של בנים ואף למעלה מזה . ראו דו '' ח ישראל על יישום האמנה בדבר זכויות הילד > תש א" 0 < 54 . 292 סוגיה נפרדת היא מדיניותם של חלק מבתי הספר החרדיים לגבי השתתפות תלמידותיהם בבחינות הבגרות . חלק מהם נמנעים מלעשות כן מטעמים עקרוניים . בהקשר זה יש חשיבות לכך שמשרד החינוך נהג לדרוש מתלמידים בבתי ספר אינטרניים , שאינם מגישים את תלמידיהם לבחינות הבגרות , לקבל את הסכמת מנהל בית הספר כדי לגשת לבגרות אקסטרנית . דרישה זו היוותה מכשול בדרכן של תלמידות בבתי ספר חרדיים שביקשו לגשת לבחינות הבגרות מבלי להיחשף ללחץ חברתי ובית ספרי נגד מהלך זה . 55 לעובדה זו יש השלכות לא רק בתחומי הקהילה הדתית , אלא גם במישור הציבורי , לנוכח העובדה שמשרות ממלכתיות של רבנים ודיינים פתוחות רק לפני בוגרי ישיבות . 56 ראו ר' שחר ( עורכת ) שוויון הזדמנויות לבנים ולבנות במערכת החינוך > תשנ"ד ;< דו"ח הוועדה לבדיקת סטריאוטיפים מגדריים בספרי הלימוד במערכת החינוך בישראל ( תשס '' ב 57 . ( לנתונים נוספים לגבי חינוך והשכלה של נשים בישראל ראו הדו"ח הישראלי הראשון בנושא הפליית נשים , לעיל הערה , 11 בעי ; 119-94 הדו"ח הישראלי השני בנושא הפליית נשים , לעיל הערה , 11 בע' ; 86-80 הדו"ח הישראלי בנושא זכויות חברתיות , לעיל הערה , 23 בע' . 177-176 , 169-154

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר