הזכות לקבל חינוך - מעמדה והיקפה בישראל

עמוד:582

העליון מעמד חוקתי לזכות . בשל סיבה זו וכן בשל הסיבות שפורטו בתחילת המאמר , לא נרכז את הדיון בזכות זו . . 3 הזכות לשוויון בחינוך מתוך עקרון השוויון הכללי נגזרת הזכות השווה של כל פרט ליהנות מהזכות לחינוך . בכתיבה על זכויות בחינוך זכות זו קרויה "הזכות לשוויון . "בחינוך בישראל קיימות חקיקה 50 ע"א 2266 / 93 פלונים נ' פלוני , פ"ד מט 235 , 221 < 1 > ( להלן : עניין פלוני : ( "זכותם של הורים לגדל ולחנך את ילדיהם כראות עיניהם היא ך כרת חוקתית י 0 ז 7 יח ,. זכות טבעית הטבועה ועולה מן הקשר בין הורים לצאצאיהם . המסגרת המשפחתית אינה עומדת נצל המערכת החוקתית , אלא היא חלק אינטגרלי ממנה . במסגרת היחידה המשפחתית נתונות להורים זכויות המוכרות על י 7 י המשפט החוקתי והמ 1 גנ 1 ת על י 7 יל . זכותם של הורים להחזיק בילדיהם ולגדלם , על כל הכרוך בכך , היא זכות חוקתית טבעית וראשונית , בבחינת ביטוי לקשר הטבעי שבין הורים לילדיהם ... זכות זו באה לידי ביטוי בפרטיות ובאוטונומיה של המשפחה : ההורים אוטונומיים בקבלת החלטות בכל הנוגע לילדיהם - חינוך , דרך חיים , מקום מגורים וכדומה , והתערבות החברה והמדינה בהחלטות אלה היא בבחינת חריג שיש ליתן טעם להצדיקו " . ( ההדגשות שלי - י' ( . 'ר כן ראו את פסק הדין המחוזי עת"מ ( ת"א ) 1294 / 01 בית ספר עתיד נ' משרד החינוך ( טרם פורסם , ( תקדין מחוזי , 830 ( 3 ) 2001 בסעיף 20 לפסק דינו של השופט גרוניס , שם הוא מצטט את דבריו של הנשיא שמגר בעניין פלוני , שם . 51 לדיון בזכות להשפיע על תוכני החינוך בישראל ראו רבין , לעיל הערה , 1 בע' 111 ואילך . 52 הזכות לשוויון מהווה עקרון יסוד עצמאי . הדיון בהצדקות להכרה בזכות היסודית לשוויון חורג מענייננו . על הזכות לשוויון באופן כללי ראו רובינשטיין ומדינה , לעיל הערה , 25 בע' 271 ואילך . 53 ראו סעיף > 5 א ) לחוק זכויות התלמיד , 2000-א"תשס ( להלן : חוק זכויות התלמיד ;( סעיף > 3 ב < לחוק לימוד חובה , 1949-ט"תש ( להלן : חוק לימוד חובה ;( סעיף 9 לכללי המועצה להשכלה גבוהה ( הכרה במוסדות , ( ; 1964-ד"תשכ סעיף 6 לחוק שיווי זכויות האישה , , 1951-א"תשי הקובע שוויון לנשים גם בהקשר חינוך והשכלה , וכן חוק חינוך מיוחד , תשמ '' 1988-ח ( להלן : חוק חינוך מיוחד , ( שאינו מאזכר במפורש את עקרון השוויון בחינוך , אך תכליתו הכללית הינה קידום השוויון בחינוך ילדים בעלי צרכים מיוחדים . הוראות אלה אין בהן כדי להקיף את כל ההיבטים של נושא השוויון בחינוך . לשם השלמה ניתן לפנות להוראות חוק המעגנות את עקרון השוויון באופן כללי או למגזרים מסוימים ללא התייחסות

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר