הזכות לקבל חינוך - מעמדה והיקפה בישראל

עמוד:570

. 1 הזכות לקבל חינוך מהותה של הזכות לקבל חינוך וההצדקות להכרה בה הזכות לקבל חינוך כשמה כן היא : זכותו של הפרט לקבל חינוך ושירותי חינוך מטעם המדינה ובמימונה . זו זכות בעלת אופי פוזיטיבי , שכן היא מטילה על המדינה "חובת עשה" לספק חינוך ולממנו למען בעלי הזכות . האופי הפוזיטיבי המאפיין את הזכות לקבל חינוך קושר זכות זו למשפחת הזכויות החברתיות בנות הדור השני . הזכות לקבל חינוך חינם במימונה של המדינה משתרעת בדרך כלל על פני כל התקופה של לימוד החובה ( חינוך יסודי ותיכוני ) . מעבר לכך , בחלק ממדינות הרווחה המערביות , הזכות לקבל חינוך מהמדינה משתרעת מעבר לתקופת לימודי החובה . אפשר לציין הצדקות אחדות להכרה בזכות לקבל חינוך . ההצדקה הראשונה להכרה בזכות לקבל חינוך היא שהחינוך מהווה בסיס לאוטונומיה של הפרט ולזכויות לחירות ולכבוד . בהתאם לטענה זו , לאדם יש אינטרס חזק לקבל חינוך מהמדינה , שכן החינוך בחברה המודרנית הוא תנאי לקיומה של חירות ולהגשמתה . ללא חינוך , החירות מאבדת מערכה . ערך בסיסי נוסף , המצוי בקשר הדוק עם המושג , "חירות" הינו כבוד האדם . ניתן לומר , כי לאדם יש אינטרס חזק לקבל חינוך מהמדינה , שכן החינוך הוא תנאי לכבודו של האדם ( במובן הרחב . ( ראשית , הזכות לחינוך מתקשרת לכבוד במובנו החיצוני . בחברה בעלת יסודות מריטוקרטיים , כמו החברה המערבית , כבודו החיצוני של האדם מושפע במידה רבה מהישגיו בתחום ההשכלה , היות שאלה מהווים אמת מידה מרכזית להערכת טיבו , יכולותיו וסיכוייו בכל אשר יפנה . מכאן נובעת חשיבות החינוך בבניית מעמדו 7 על חובת החינוך ועל הצדקותיה נדון להלן בפרק ב 4 למאמר . 8 יש גם נימוקים נגד הכרה בזכות לחינוך , אך לא אעסוק בהם במסגרת זו , שכן הם נובעים מטעמים כלליים נגד הכרה בזכויות חברתיות בכלל , ולא בטעמים נגד הכרה בזכות לחינוך ככזו . על כך ראו גביזון , לעיל הערה , 2 וכן רבין , לעיל הערה , 1 בע' 9 . 95-82 הפילוסוף ישעיהו ברלין העמיד בחיבורו הנודע ניסוח בהיר של רעיון זה . ראו י' ברלין ארבע מסות על חירות > תשל"א ) '' : 51-50 חשוב להבחין בין חירות לתנאי הגשמתה . אם אדם הוא עני , או נבער או חלוש מדי מהשתמש בזכויותיו החוקיות , כי אז אין לחירות שזכויות אלו מעניקות לו כל משמעות לגביו , אך אין היא נכחדת בשל כך . ד / 7 , יבד , לקדם חינלך ... אינה נעשית דוחקת פחות מפני שאין היא מכוונת , בהכרח , לקידום החירות עצמה , אלא לקידום התנאים שבהם בלבד יש לחירות ערך , או לקידום ערכים העשויים להיות בלתי תלויים בה " . ( ההדגשה שלי - י' 10 ( . 'ר מלשון "מריטוקרטיה" - שלטון בעלי הכשרונות .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר