זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות במשפט הבינלאומי: איזה שימוש בתי־המשפט הישראליים יכולים לעשות בהן?

עמוד:29

שבהן הן פועלות . במאמר זה אתמקד במנגנונים הפנים מדינתיים של פירוט הזכויות ואכיפתן . לשם כך אנוע בין דיון אנליטי ובינלאומי בזכויות האדם לבין ההכרה בהן מצד המערכות הפנים מדינתיות . ב . אופיין של זכויות אדם . 1 זכויות אדם הן קדם משפטיות ו"שייכות" לכל אדם באשר הוא זכויות אדם הינן תת קבוצה של זכויות . הדיון סביב אופיין של זכויות הינו מורכב ומתמשך . אנו נגביל את הדיון לשאלות הקשורות לזכויות המתפקדות כזכויות אדם . זכויות אדם הן זכויות ה"שייכות" לכל אדם ואינן תלויות בנתונים הספציפיים של כל פרט או במערכת היחסים בין מחזיק הזכות לבין מעניק הזכות . יתר על כן , זכויות אדם קיימות ללא כל קשר לשאלת הענקתן או ההכרה בהן מצד המערכת המשפטית והחברתית שבה אנו חיים . הן מכשירים להערכת ההסדרים הקיימים האלה : המצב הרצוי הינו שההסדרים הללו לא יפגעו בזכויות אדם . דהיינו , זכויות אדם הינן זכויות מוסריות וטרום משפטיות . אין הן מוענקות על ידי בני אדם ואין בני אדם יכולים להפקיען . בני אדם יכולים רק לכבדן או להפר אותן . במקרים רבים , זכויות אדם הן מערך של סוגי ההטבות שמנה הופלד - ( Hohfeld ) זכויות תביעה , שכנגדן חובות , חירויות , חסינויות וכוחות . יהא סוגן אשר יהא , תפקידן המיוחד של הזכויות הוא להצדיק הטלת חובות על אחרים . חובות אלה הן היוצקות תוכן להיקף הזכאות של מחזיק הזכות . כך אין צורך לדון כאן במחלוקת החשובה בין תורת האינטרס ותורת השליטה של הזכויות , " שליטה" - מכיוון שברור כי קיומן של זכויות אדם אינו כרוך ב"שליטה" של הפרט הנהנה מהן . לזכויות אדם יש בבירור קיום הצדקתי , ולא תיאורי . לדיון מפורט במחלוקת , ראו : . Enquires ( Oxf ord , 1998 ) M . Kramer , N . E . Simmonds & H . Steiner ( eds . ) A Debate Over Rights : Philosophical באפיון זה אני הולכת בעקבות ניתוח הזכויות רב ההשפעה של יוסף רז , ראו : . Moralityof Freedom ( Oxford ) 1986 j . Raz The לסיווג הזכויות בהתאם לגישתו של הופלד , ראו : . 26 Ka / eL . / . ( 1917 ) 710 W . N . Hohfeld "Fundamental Legal Conceptions as Applied in Judicial Reasoning "

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר