שער ראשון: זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות: מבט כללי והשוואתי

עמוד:262

וחשוב הוא העיסוק ביישובו של עולם , ומגונה היא הבטלה , שהיא אם כל חטאת . התלמוד " מעיר שעל הירא את ה' נאמר רק "אשרי כל ירא ה , "' ואילו על הנהנה מיגיע כפיו אמר המשורר : "אשריך וטוב לך " . מכאן הגיע התלמוד למסקנה מרחיקת לכת בניסוחה : "גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים " . 120 119 ברוח זו אמר ר' עקיבא : "עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות " . ופסק הרמב"ם : " לעולם ידחוק אדם עצמו ויתגלגל בצער , ואל יצטרך לבריות , ואל ישליך עצמו על הצבור . וכן צוו חכמים ואמרו : 'עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות ' . ואפילו היה חכם ומכובד והעני , יעסוק באומנות , ואפילו באומנות מנוולת , ולא יצטרך לבריות . מוטב לפשוט עור בהמות נבלות , ולא יאמר לעם : 'חכם גדול אני , כהן אני - פרנסוני ' . ובכך צוו חכמים . גדולי החכמים היו מהם חוטבי עצים ונושאי הקורות ושואבי מים לגנות ועושי הברזל והפחמים , ולא שאלו מן הצבור , ולא קיבלו מהם כשנתנו להם " . ללמדך עד כמה כבודו של האדם תלוי ביכולתו לפרנס את עצמו ולא להיות סמוך על שולחנם של אחרים . 118 ברכות ח ע"א . 119 שבת קיח ע"א , והשוו פסחים קיג ע"א , שמובא שם פתגם זה בשם ר' יוחנן ; ראו ברכי יוסף , על שולחן ערוך , יורה דעה , סימן רנה , סעיף א , שהסביר כי המשמעות ההלכתית של "עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות '' היא שלא ייטול אדם מכספי צדקה לצורך סעודה שלישית בשבת , ויסתפק בשתי סעודות כביום חול . ( בימי קדם נהגו לאכול ביום חול רק שתי סעודות , ובשבת הוסיפו סעודה שלישית לעונג שבת ( . בוודאי שאין הכוונה בדברים אלה להתיר לאדם לחלל שבת בגלל מצוקת פרנסה . לשאלת מעמדו ההלכתי של המחלל שבת מחמת לחץ הפרנסה ראו דבריו המעניינים של הרב עובדיה יוסף , שו"ת יביע אומר , חלק א , יורה דעה , סימן יא , ס"ק יח , ד"ה ומ"ש . 120 רמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק י , הלכה יח . וכן נפסק גם בשולחן ערוך , יורה דעה , סימן רנה , סעיף א . 121 בפירושו לדברי המשנה : "אל תעשם עטרה להתגדל בהם ולא קרדום לחפור בהם '' > אבות ד , ה , < הרמב"ם מבקר בחריפות כל מי שמתפרנס מן התורה . אולם היו מגדולי ישראל שחלקו עליו . ראו , למשל , תשב"ץ , חלק א , סימנים קמב-קמח , וראו הגהת הרמ"א , יורה דעה , סימן רמו , סעיף כא ; ש"ך , שם , ס"ק כ . 122 ראוי לציין מקור נוסף המדבר ברוח זו : "אמר רבי ירמיה בן אלעזר : מאי דכתיב : 'והנה עלה זית טרף בפיה' ( בראשית ח , יא - ?< אמרה יונה לפני הקדוש ברוך הוא : רבונו של עולם ,

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר