תוכן עניינים

עמוד:609

מהווים סיכון להתפתחותו הקוגניטיבית והרגשית של הילד . בהתאם , מטרת התוכנית היתה להביא את הילדים המטופלים במסגרתה למצב שבו יהיו מצוידים במנגנונים קוגניטיביים מפותחים דיים להשתלב במערכת החינוכית הרגילה , להבדיל מחינוך במסגרת החינוך המיוחד על פי חוק חינוך מיוחד . במשך השנים תמך משרד החינוך והתרבות בתוכנית בדרך של העברת כספים והקצאת מתנדבות של השירות הלאומי לצורך הפעלתה . משרד החינוך החליט לבחון מחדש את דרך הפעלתה של התוכנית ואת אפשרות קידומן של תוכניות חלופיות , והודיע על כוונתו להפסיק באופן מוחלט את מימונה של תוכנית גיל"ת אחרי שנת התקציב . 1996 נגד החלטה זו של משרד החינוך והתרבות הופנתה עתירתם של העותרים . למעשה , בנסיבות העניין , היה מדובר בהחלטה מנהלית , ובית המשפט היה יכול להסתפק בדיון במימד המנהלי של העתירה ולהכריע בעתירה בהסתמך על עילת הסבירות של החלטת הרשות המבצעת להפסיק את מימונה של התוכנית . אולם השופט אור , שדחה את העתירה על בסיסה של עילת הסבירות , ניאות לדון גם בהיבט החוקתי של הבעיה לאור טענתם של העותרים כי החלטת משרד החינוך פוגעת באופן חמור בזכות היםוד של העותרים לקבל חינוך . את הדיון בפן החוקתי של העתירה בחר השופט אור לפתוח בגישה אוהדת כלפי הזכות לקבל חינוך , תוך שהוא עומד על חשיבותו של החינוך ועל ההצדקות השונות , הליברליות והחברתיות , להכרה בה . עם זאת , בחפשו אחר העיגון המשפטי לזכות לקבל חינוך , השופט אור קובע , לאחר דיון קצר , כי המסמך החוקתי היחיד העשוי להיות רלוונטי לעיגון זה הוא חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו , וזה אינו מכיל זכות יסוד חוקתית לחינוך . נוסף על כך ציין השופט אור את טענת העותרים בהתייחס לאזכורו של "חופש החינוך" במגילת העצמאות , אך הוא בחר להשאיר את השאלה המתעוררת בעקבות כך , בדבר מעמדה הנורמטיבי של מגילת העצמאות , בצריך עיון . את הקביעה המרכזית בדבר היעדרה של זכות לקבל חינוך בחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו ביסס השופט אור על שני נימוקים ; ( 1 ) ל , יע 7 ד עיט ; מפורש - הזכות לחינוך אינה מנויה במפורש עם הזכויות שבחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . < 2 ) ד , יע 7 ד עיט ; משתמע - לא ניתן לגזור את הזכות החוקתית לחינוך מזכות המסגרת 152 עניין שוחרי גיל"ת , לעיל הערה , 14 בע' , 24 ובהמשך שם , בע' : 25 "החינוך הוא , בלי ספק , מכשיר חשוב בהבטחת זכויותיו וחירויותיו של כל פרט ופרט , ובמימושן של הזכויות הפוליטיות הבסיסיות הנתונות לו , ובהן חופש הביטוי והזכות לבחור ולהיבחר 153 '' , השופטים דורנר וטל , שהצטרפו לפסק דינו של השופט אור , הסתמכו על נימוקים אחרים מזה של האחרון , אך בחרו להשאיר את סוגיית הזכות החוקתית לחינוך בצריך עיון . 154 עניין שוחרי גיל"ת , לעיל הערה , 14 בע' . 26-25

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר