|
עמוד:910
במערך הישראלי נעוצה בכך שרוב הזקנים אינם נהנים מפנסיה תעסוקתית או מפנסיה תעסוקתית ברמה נמוכה ביותר . נדמה לפיכך כי אין חולק שהאתגר הממשי בתחום זה הוא עיגון הזכות לפנסיה תעסוקתית בישראל במסגרת חקיקה ראשית כזכות כלכלית חברתית , באופן שישפר את הביטחון הסוציאלי של רוב הזקנים בישראל . ג . הזכות לבריאות . 1 בריאות וזקנה - כללי חשיבותה של הזכות לבריאות כזכות כלכלית וחברתית ומעמדה החוקתי בישראל נסקרה בפרק אחר . מבלי לפגוע בחשיבות הניתוח החוקתי הכללי הנ"ל , יש לזכור כי מזווית המבט של אוכלוסיית הזקנים , לזכות לבריאות יש מעמד מיוחד ומרכזי . אוכלוסיית הזקנים הינה הצרכנית המשמעותית ביותר של שירותי בריאות בישראל ובעולם . במובנים רבים , קבוצת האוכלוסייה המושפעת בצורה הדרמטית ביותר בכל הנוגע בעיצוב ובקביעה של גדרי הזכות לבריאות הינה קבוצת הזקנים . ההשפעה של הזכות לבריאות על תופעת ההזדקנות הינד , רב ממדית ומורכבת , וכרוכה במובנים רבים במעין פרדוקס . מחד גיסא , באופן טבעי , דווקא השיפור הניכר במערך שירותי הבריאות ובמדע הרפואה ומימוש הזכות לבריאות הם שהביאו לידי שיפור תוחלת החיים ולידי כך שזקנים נהנים כיום מחיים ארוכים וטובים יותר . מאירך גיסא , דווקא בשל העלייה הניכרת בתוחלת החיים , הזקנים "החדשים" חשופים כיום הרבה 44 גל ופסח , לעיל הערה , 15 בע' 45 . 138 נסיונות לחוקק חוק פנסיה ממלכתי נעשו כבר בעבר , אך מעולם לא הגיעו לשלבי חקיקה מתקדמים . פרסומים בעיתונים מהעת האחרונה מרמזים על היווצרותה של נכונות פוליטית לקדם הצעות חוק אלה . לדוגמה ראו מ' דוד "הצעת חוק ממשלתית ל'פנסיה חובה' תובא בקרוב לאישור הכנסת '' מעריב 46 . 12 . 9 . 2002 ראו א' גרוס "בריאות בישראל - בין זכות , "למצרך המתפרסם בקובץ זה . 47 כך , לדוגמה , בשנת 1996 היו הזקנים אחראים ל 22 ° 0 / מסך כל הביקורים אצל רופא משפחה ול 19 ° / 0 מסך כל הביקורים אצל רופא מומחה ( השוו ל 10 % בחלקם היחסי באוכלוסייה הכללית . ( שיעורי השימוש הגבוהים נכונים גם בשירותי מעבדה , הדמיה ופיזיותרפיה ובמכלול האשפוזים . ראו ע' שמואלי וי' לוי "התפלגות צריכת שירותי הבריאות בישראל על פי גיל" בטחון סוציאלי 47 > תשנ"ז < , 146 וכן בנטור , 'ואח להל ן הערה . 58
|
|