|
עמוד:868
פלשתיניות החיות בשטחים שבשליטת ישראל אך אינם חלק משטחה הריבוני , ולכן המשפט הישראלי אינו חל בהם . אף זאת מבלי להתכחש לאחריות המוטלת על ישראל באשר לשלומם של תושבי השטחים המוחזקים על ידה . ז . זכותן של נשים לבריאות חשוב להידרש לזכויות בתחום הבריאות כבר בפתח הדברים לנוכח זיקתן הברורה לזכות הבסיסית ביותר - הזכות לחיים . כאשר הדיון מתמקד בהיבט החברתי כלכלי של זכויות אלה , יש להתמקד בשאלת הנגישות של נשים לשירותי בריאות ולשאלת המימון של שירותים אלה . עם זאת , הדיון בזכויות בריאות של נשים מתקשר גם לשאלות נוספות , שעניינן ההגבלות החקיקתיות על עבודת נשים במקומות עבודה שיש בהם סיכונים לפוריותן , היקפן ביטוח ( נחותות באיכותן ) שנרכשו למענם . בכל הנוגע בעובדים זרים ששהותם בישראל חוקית חלה התקדמות בעקבות תיקון שהוכנס בחוק עובדים זרים ( איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים , ( , 1991-א"תשנ בשנת . 2000 לפי סעיף 1 ד החדש לחוק , המעביד חייב להסדיר לעובד הזר ביטוח רפואי הכולל סל שירותים שנקבע בצו של שר הבריאות > צו עובדים זרים ( איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים ) ( סל שירותי בריאות לעובד , ( . < 2001-א"תשס סל השירותים שנקבע בצו נרחב למדי , אם כי אינו שווה להיקף הזכאות של תושבי ישראל ( מחשש ל '' הגירת . ( "בריאות מכל מקום , שינויים אלה תקפים רק לגבי עובדים זרים ששהותם בישראל חוקית , ואינם חלים על עובדים ( ועובדות ) שאין ברשותם אשרת שהייה בישראל . הדברים אמורים כמובן בעובדים ובעובדות במידה שווה , אולם ראוי להזכיר בהקשר זה את הזדקקותן של נשים לשירותי לידה , שהינם יקרים באופן יחסי . אוכלוסייה נוספת של נשים שאינן תושבות המדינה הן קורבנות סחר בנשים שהובאו לישראל . בהקשר זה , שאלה נוספת מתייחסת לזכאותן לביטוח בריאות של קורבנות סחר בנשים , שיציאתן מן הארץ מעוכבת על ידי רשויות התביעה עד למתן עדות בהליך פלילי . ראו בג"צ 5945 / 02 סלוניות נ' הי"מ ( עתירה תלויה ועומדת . ( 36 ראו : תקנות עבודת נשים ( עבודות בקרינה מייננת , ( 1979-ט"תשל ותקנות עבודת נשים ( עבודות אסורות , עבודות מוגבלות ועבודות מסוכנות , ( , 2001-א"תשס שהותקנו מכוח חוק עבודת נשים , . 1954-ד"תשי הסדרים אלה מגינים על נשים , אך גם פוגעים בהזדמנויות הכלכליות שלהן .
|
|