|
עמוד:678
והן חברתי . ישנם היבטים שונים של הזכות לחיי משפחה שאופיים שלילי אזרחי יותר מאשר חיובי חברתי , דוגמת הדרישה להכרה בזכות המשפחה לפרטיות , כמו גם הזכות להינשא ולהקים משפחה , ואף הדרישה לשוויון זכויות בין המינים במסגרת מוסד הנישואין - זכויות " משפטיות" שניתן ליישמן באופן מיידי ללא השקעת משאבים , ושעיקרן אי התערבות המדינה בחופש הבחירה של הפרט . לעומת זאת , להיבטים אחרים של הזכות לחיי משפחה יש אופי חיובי חברתי יותר מאשר שלילי אזרחי : בהקשר זה ניתן למנות את הזכות לסיוע כלכלי ולתמיכה סוציאלית מטעם המדינה בתא המשפחתי ( כגון "ביטוח - ( "אימהות זכות המצריכה התערבות פוזיטיבית של המדינה הכרוכה בהשקעת משאבים , ואשר האופן כמו גם הקצב של יישומה תלויים ביכולתה הכלכלית של המדינה . להשקפתי , אין זה רצוי לנתק בין המאפיינים האזרחיים לבין המאפיינים החברתיים של הזכות לחיי משפחה , שכן מדובר בהיבטים שונים של אותה זכות מהותית . על כן אעמוד בהמשך מאמר זה הן על ההיבטים ה"שליליים" של הזכות לחיי משפחה והן על היבטיה . "חיוביים"ה Guidelines , UN Doc . E / 1991 / 23 , Annex IV , 97-9 , UN ESCOR , Supp . ( No . 3 ) ( 1991 ) Human Rights Treaty Bodies ( U . N . Doc . HRI / GEN / 1 / Rev . l ( 1994 ) 45 ) Reporting Compilation of General Comments and General Recommendations Adopted by ( להלן : . Craven , supra note 38 , at p . 135 ;< G . C . 3 42 בהקשר של הוכות לפרטיות , כמו גם הזכות לשוויון , הבטחת הנאה מלאה מהזכות מצריכה יישום מוקדם של הגנות מנהליות , חוקיות ואחרות מפני האפשרות של פגיעה בזכות זו . כלומר , על המדינה לנקוט בצעדים "פוזיטיביים" גם על מבת להבטיח קיומה של זכות שהינה "נגטיבית" בעיקרה . ראו : . Hendriks , supra note 39 , at pp . 1133-1134 43 ניתן לטעון כי אף על פי שהזכות לחיי משפחה מאוזכרת באופן דומה בשתי האמנות , האמנה בדבר זכויות אזרחיות והאמנה בדבר זכויות חברתיות , אין הכרח לראות אזכורים אלה כחופפים זה את זה , אלא כמכוונים להיבטים שונים של הזכות . כלומר , יש לפרש את הזכות בהתאם להקשר שהיא מופיעה בו . לפיכך , ככל שהדבר נוגע לזכות לחיי משפחה המצוינת באמנה בדבר זכויות החברתיות , יש לפרשה כמצריכה תמיכה כלכלית בתא המשפחתי ( כלומר להגביל את פירושה להקשר החברתי הכלכלי ;( ואילו כשזו מופיעה באמנה בדבר זכויות אזרחיות יש לפרשה כמתייחסת למאפיינים האזרחיים של הזכות לחיי משפחה .
|
|