|
עמוד:659
חוגים רבים שחשבו כי אין לחייב את בתי הדין לפסוק כך . להערכתי , תוצאה זו מתבקשת מהטלת התפקיד הממלכתי על בתי הדין הרבניים . אילו היה מדובר בבתי דין שפועלים במסגרת קהילתם בלבד , כי אז היתה הטלת החובה לנהוג בניגוד לתרבותם בעייתית יותר . אולם לפעולת המדינה באמצעות בתי הדין הדתיים יש מחיר , והמחיר הוא , כפי שראינו בעניין קסטנבאוס , הטלת חובות כלליות על המימוש התרבותי משהוא נעשה באופן ממלכתי . ( 3 ) על הנאמנות לערכי הסובלנות והפלורליזם ברצוני לסיים את המאמר במגבלות נוספות המוטלות על מדינת ישראל במסגרת מעורבותה במפעלים תרבותיים . כוונתי למחויבותה לערכי היסוד של הפלורליזם והסובלנות . השופט זמיר ציין : "בחברה דמוקרטית זכות היא לקבוצות שונות בציבור , לרבות קבוצות מיעוט דחויות , לבטא את עצמן בתחום התרבות , הדת והמסורת כל קבוצה בדרכה . איש באמונתו יחיה . לא זו בלבד . יתרון הוא לחברה , שיש בה מגוון של תפיסות , אורחות חיים ומוסדות . המגוון מעשיר " . מחויבות זו לפלורליזם חלה לצד המחויבות לסובלנות למגוון התרבויות הפועלות בישראל . על רקע זה אתמקד כאן באחת השאלות הקשות ביותר המתעוררות בחוקתיות הישראלית . ראינו כי המדינה מחויבת לקידום המפעל התרבותי היהודי . לשם כך עליה לשאול את עצמה : מי הוא יהודי או מי הם היהודים שאת תרבותם יש לקדם ? התשובה לשאלה זו קשה מאוד ושנויה במחלוקת אדירה בחברה היהודית בישראל . בית המשפט העליון נמנע מלהכריע בה לגופה בכל הנוגע בחובה לרשום יהודים במרשם האוכלוסין . הוא הורה לרשום יהודים רפורמיים וקונסרווטיביים כיהודים מבלי להכריע לגופו של דבר משום שההשלכות של הרישום הן השלכות פורמליות ; אולם אי אפשר ללכת בדרך זו ככל שהדברים נוגעים בשאלה מי הוא יהודי שבחוק השבות , משום שהיותו של אדם 165 ראו אצל מ' אלון '" אלה הן אמרות אגב ... בטעות יסודן , ומן הראוי לסטות : 'מהן ערעורים והרהורים בעקבות פרשיות בבלי ולב" רב תרבותיות במדינה דמוקרטית ויהודית : ספר הזיכרון לאריאל רוזן צבי ז"ל > מ' מאוטנר ואח' עורכים , תשנ"ח < 166 . 361 בג"צ 1438 / 98 התנועה המסורתית נ' השר לענייני דתות , פ"ד נג 167 . 375 , 337 ( 5 > ראו זמיר , לעיל הערה . 40 168 ראו לעניין זה אצל פ' להב ישראל במשפט : שמעון אגרנט והמאה הציונית ( תשנ"ט ) ; 273 קורינאלדי , לעיל הערה , 6 בע' 169 . 15 ראו בג"צ 143 / 62 שלזינגר נ' שר הפנים , פ"ד יז ; 225 בג"צ 58 / 68 שליט נ' שר הפנים , פ"ד כג ; 477 < 2 > בג"צ 5070 / 95 נעמת נ' שר הפנים , פ"ד נמ . 721 < 2
|
|