|
עמוד:526
הזכות . כך , אם נשתמש בפרמטרים שפורטו בהערה כללית , 14 ניתן לראות באי הכללה בסל של תרופות חיוביות ושל שירותים רפואיים ראשוניים הפרה של הזכות לבריאות , ומן הראוי שבתי הדין יתייחסו בביקורתיות למקרים של סירוב לתת תרופות או טיפולים שהינם חיוניים להצלת חיים , להארכת חיים או לשיפור משמעותי של איכות החיים . נכון שבית הדין רואה רק את המקרה שלפניו , אך ייתכן שלעיתים יש דווקא יתרון לראיית האדם הקונקרטי . בעקבות קרול גיליגן נהוג לדבר על אתיקה של צדק וזכויות אל מול אתיקה של דאגה ואחריות . נדמה שבפםקי הדין שבהם התערב בית הדין לטובת החולים , גם כאשר הם נוסחו בצורת זכויות , היה גם ממידת הדאגה והאחריות כלפי החולים : לא היו אלה פסקי דין אבסטרקטים של זכויות שדיברו גבוהה גבוהה על עקרונות חוקתיים , אלא פסקי דין שבהם עמדו לפני בית הדין חולים קונקרטיים . במחקרה הקלםי של קרול גיליגן התבקשו שני ילדים לפתור את אחת הדילמות המוסריות שפיתח קולברג . בדילמה זו מתלבט אדם אם ראוי שיגנוב תרופה שאין לו אפשרות כספית לקנותה כדי להציל את חיי אשתו . אתיקת הצדק מומחשת אצל גיליגן בגישה שמבנה דילמה זו בהתנגשות בין ערך הקניין לערך החיים , ומעדיפה את זכות החיים . לעומת זאת , אתיקת הדאגה מומחשת באמצעות הגישה שמתייחסת לנושא כאל סיפור של מערכת יחסים מתמשכת . לאור זה היא מבקשת תשובה שתיתן מענה הולם לכל הצדדים , ולכן היא מעוניינת שהבעל והרוקח ילבנו את העניין באורך רוח כדי למצוא מוצא . אך במקרים המגיעים לבית הדין , הניסיון לשכנע את ה"רוקח" נכשל לרוב , ובית הדין חייב להכריע . אומנם , במקרים שבהם הוא פוסק לטובת החולה הוא עושה זאת מתוך אתיקה של זכויות וצדק , אך זו משולבת בהיבטים של אתיקת הדאגה והאחריות , שדורשת לראות את האדם המוחשי שמעבר לכללים הפורמליים . בדיון על הזכות לבריאות יש לנו אם כן צורך בגישה שמשלבת תפיסות כלליות של צדק וזכויות עם הסתכלות מזווית של אחריות ודאגה כלפי המקרה הספציפי . בעקבות גיליגן עמדה שילה בנחביב על הצורך להתייחס הן ל"אחר הכללי" ( כנובע מאתיקת הצדק והזכויות ) והן ל"אחר הקונקרטי" ( כנובע מאתיקת הדאגה והאחריות : ( בעוד שהתייחסות ל"אחר הכללי" דורשת מאיתנו לבחון כל אדם באופן אבסטרקטי , כנושא זכויות , הזווית של ה"אחר הקונקרטי" דורשת מאיתנו להתייחס לכל אדם בהתחשב בצרכיו ובנסיבותיו הקונקרטיות . אם אכן יש ערך כלשהו לדיבור על זכויות אדם , על כבוד האדם , על הזכות של אדם לחייו ולגופו , אין בית הדין יכול להתעלם מאדם שעומד לאבד את מאור עיניו , מחולה הנוטה למות או מחולה הזקוק למכשיר שיאפשר לו לנשום בביתו . בחינת הנושא לאור עקרונות הזכויות הכלליים צריכה להיות משולבת בראיית האדם הקונקרטי ונסיבותיו . 225 ק' גיליגן בקול שונה ( תרגום נעמי בן חיים , תשנ"ו < . S . Benhabib S / fs /< 7 /// tf the Self ( New York , 1992 ) 148-202 226 . 57-49
|
|