|
עמוד:430
יודגש שטיב הנורמה אינו נקבע על סמך קיומן או היעדרן של השלכות תקציביות של 70 הפעלתה . ראינו שתוכנה של הזכות לתנאי קיום נאותים כוללת תחומים שיש בהם לממשלה שיקול דעת רחב למדי ( כגון בקביעת סף כמותי לגבי "צרכים ( "אנושיים ומרחב תמרון במימד הזמן ( למשל , לאור העיקרון של היישום ההדרגתי . ( אלה נורמות פרוגרמטיות . ככלל , הסעד הנכון בתחום זה הוא צו המחייב עריכת תוכניות והקובע לוח זמנים וחובות דיווח למעקב . אולם ראינו עוד שיש גם תחומים שקיימות בהם נורמות בנות יישום מיידי . ניתן אפילו לומר שככל שמתקרבים ל"גרעין המזערי" של הזכות , כן רבות הנורמות שהינן בנות אכיפה מיידית . כך גם בעניין ביטול הפליה אסורה במקרה פרטי ( להבדיל מביטול הפליה לגבי מגזר , שיכול להיות כרוך בתכנון וביישום הדרגתי , לרבות תוכניות להעדפה מתקנת . ( כך גם לגבי הגנה על הפרט מפני פגיעה , כגון עושק , ניצול , מניעת הנאה ממשאבי טבע וכיוצא באלה . לבסוף , הגורם הקובע להפעלת ההבחנה , דהיינו לאפיון נורמה כחלוטה או כפרוגרמטית , צריך להיות , לדעת ועדת האו"ם , בית המשפט , ולא הרשות המבצעת ואפילו לא הרשות המחוקקת . נדמה לי שאפילו מרכיב זה ראוי לאימוץ בדגם שלנו . פרשנות ועדת האו"ם לאמנה בדבר זכויות חברתיות מזכירה לנו גם שעל רשויות המדינה , לרבות בתי המשפט , להעדיף פירוש של חיקוק המתיישב עם מחויבויות המדינה לפי האמנה בדבר זכויות בנות אכיפה מיידית כללו : שוויון לפני החוק ; איסור כל צורות ההפליה ; שוויון בין המינים ; תנועה חופשית באיחוד ; חו 3 ש לבחור עיסוק ומערכת חינוך ; חירות ההתאגדות ; חירות ההתארגנות והמשא ומתן הקיבוצי . המלצות אלד , לא אומצו אומנם באמנת אמסטרדם , שנקטה לשון של מדיניות , לא של זכויות יסוד אכיפות . עם זאת , ההתפתחות ההיסטורית היא במגמה ברורה , וזה רק עניין של זמן עד שמועצת אירופה תתיישר עם האו"ם . ראו : . Rights in the EU" The EU and Human Rights ( Oxford , P . Alston ed ., 1999 ) 460 ^ 61 M . P . Maduro "Striking the Elusive Balance Between Economic Freedom and Social ראו גם המקורות המובאים שם , בהערת שוליים . 44 70 לעיל הערה , 15 שם . 71 שם , פסקה . 11 הוועדה אף ממליצה על קיום השתלמויות לשופטים להעמקה בנושא השפיטות ולבעיות הייחודיות של אכיפה של זכויות אדם בכלל ושל זכויות חברתיות בפרט , על מנת להתנתק מן הנטייה הרעה להכליל ולשלול אכיפה בתחום הזכויות החברתיות .
|
|