הכרה מאוחרת

עמוד:23

על כך כתב ביומנו בתאריך 14 באוקטובר : 1949 "שאול . נשלח דרוזי למשולש , נתפס ונתלה . אשתו מבקשת עזרה ( מדלית הכרמל . ( אמרתי שיש לנהוג במשפחתו כאילו היה יהודי ויש להעניק לאשתו לפחות 300 . "לאיי הנחיה זו סיימה טיפול שנמשך ללא תוצאות חודשים אחדים . על פי הוראת בנימין גיבלי ( ראש מחלקת המודיעין , ( ב 24 באוקטובר 1949 מסר דוד קרון ( מפקד יחידת הקמ"נים המרחביים ( לאלמנה 400 לאיי בנוכחות גיורא זייד ונכבדי הכפר . גשם של ברכות מצד הדרוזים ניתך על מדינת ישראל ועל צה"ל על שאינו עושק אלמנות ודואג לגידולם ולחינוכם של היתומים . הטיפול הפורמלי במתן הכרה לכאיד כחלל צה"ל נמשך זמן רב והסתיים רק ב . 1980 מצבה לזכרו הוקמה בבית הקברות הצבאי בעספיא במעמד עם רב . סעיד החל בריצוי עונש מאסר העולם שהוטל עליו , אך כעבור שלוש שנים וחודשיים ימים גאל אותו רצח המלך עבדאללה מהמשך ייסוריו . ב 20 ביולי , 1951 בעת ביקורו במסגד אל אקצא על הר הבית בירושלים , נרצח המלך עבדאללה בידי מתנקש פלסטיני בשם מצטפא שכרי . למחרת , ב 21 ביולי , הוכתר טלאל בן עבדאללה למלך ירדן , ולכבוד הכתרתו פורסמה פקודת חנינה ל 150 אסירי כלא שכם . סעיד הוחזר לישראל והתקבל בכפרו בכבוד מנצחים . הוא הוכר כחייל צה"ל משוחרר רק 17 שנים אחרי שהוחזר ארצה , לאחר שניהל מאבק משפטי ממושך בעניין זה . כיום סעיד חסון בן 96 ומתגורר בכפרו דאלית אל כרמל . הנצחה במל"מ כאיד חסון הוכה כאמור , כחלל צה"ל . הצבא התייחס אליו , לאחר מותו , כאל איש מודיעין : הטיפול במשפחתו הופקד בידי מחלקת המודיעין הצבאית , ומפקד יחידת היומינט היה זה שמסר לאלמנתו את המענק הכספי שהייתה זכאית לקבל . אך לא נמצא ולו גוף אחד שיטפל בהנצחתו במל"מ . אולם לאחרונה חלה התפתחות בעניין , לאחר שהצגתי את סיפור שליחותו המודיעינית של כאיד חסון בפני ועדת ההנצחה של המל"מ : ב 3 במאי 2011 אישרה הוועדה את ההמלצה להכיר בו כחלל של קהילת המודיעין שזכאי להיות מונצח באתר ההנצחה הממלכתי של חללי הקהילה בגלילות . ב 11 במאי 2011 נפגשתי כנציג המל"מ עם בני משפחתו של כאיד חסון בדאלית אל כרמל כדי לבשר להם על ההחלטה וכדי לקבל הסכמתם להנצחתו באתר ההנצחה בגלילות . בין הנוכחים בפגישה היה אדם שהדהים אותי בסיפורו . היה זה נגיב פארס מכפר ראמה . הוא דיבר על חמדה ( אלמנתו של כאיד ) כעל אשתו הראשונה ועל המידה ( אשתו ) כעל אשתו השנייה , התייחס לפאיזה ( בתו של כאיד ) כאל יוצאת חלציו , וכל הנוכחים התייחסו אליו כמי 7 שהיה בגלגולו הקודם כאיד חסון . לבקשתי סיפר נגיב את סיפורו : הוריו התגרשו בילדותו , והוא גדל אצל סבתו בכפר ראמה . אמו התחתנה בשנית עם דרוזי ממשפחת חניפס בשפרעם ועברה להתגורר שם . סבתו לקחה אותו מדי פעם לבקר את אמו בשפרעם . באחד הביקורים הללו , בהיותו כבן שלוש ארבע , הוא פגש בבית אמו גבר זר , שהיה חבר של בעל האם . נגיב נצמד לרגלו של הזר , לא רצה לעוזבו , אמר שזה בן דודו ולא הפסיק למלמל את השמות חמדה , פואז ופאיזה . הגבר הזר היה סעיד חסון , בן דודו של כאיד . בתחילה לעגו לנגיב , אך לכשגדל סיפר פרג 1 ים נוספים ששכנעו את בני המשפחות של כאיד ושל סעיד שנשמתו של כאיד אכן נתגלגלה לגופו של נגיב . נגייב נולד מגמגם . הגמגום , לדבריו , מהווה סימן לחניקה שעבר בזמן שנתלה בגלגולו הקודם . הוא ירא מחבלים , מפחד מחושך ומלילה , וכשהיה נהג ב"אגד" קיבל פטור מעניבת עניבה שדמתה בעיניו לחבל תלייה . עד היום נגיב הוא חלק בלתי נפרד ממשפחת חסון , בני המשפחה היו אלה שחיתנו אותו , הוא שותף לכל שמחותיהם ואבליהם וכמובן השתתף עם בני המשפחה באירוע חשיפת שמו של כאיד על קיר המבוך באתר ההנצחה הממלכתי של חללי קהילת המודיעין בגלילות . . 5 שאול אביגור , מונה ב 0 פ 0 מבר 1949 לתפקיד עוזר שר הביטחון , תפקיד שבו שירת עד נובמבר . 1 950 אביגור כנראה דיווח לנן גוריון על המקרה , ובךגוריון הנחה אותו כיצד לספל בכך . . 6 הקמ"נים המרחביים נקראו גם בשם "קצינים לתפקידים מיוחדים" ( קתי'ם ) והשתיים ליחידת מודיעין צבאית שנקראה "המחלקה המיוחדת ( מודיעים " ( שבראשה עמד דוד קרון . לימים נקראה היחידה בשם מודיעין 10 ויחידה . 7 . 1 54 האמונה בגלגול נשמות היא עיקרון בסיסי בדת הדרוזית . הדרוזים מאמינים שנשמתו של דרוזי שמת נכנסת בגופו של תינוק דרוזי שזה עתה נולד אמונה זו תורמת ללכידות בני העדה , מקרבת לבבות בין המשפחות וממתנת עימותים ביניהן . עקרון גלגול הנשמות בדת הדרוזית נקרא בערבית תנא 0 ח או תקמץ , והוא משול ללבישת כותונת ( בערבית קמיץ . ( גוף האדם משמש רק כסות לנשמה , והיא מחליפה כותונת זו כאשר הוא מתבלה , " כלומר , עם מותו של האדם .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר