|
עמוד:12
טיעונים מנצחים , וגם מן האתיקה של המידות הטובות . האלטרנטיבה היא עיסוק בסוגיות חיים ממשיות ובבעיות חברתיות לוחצות - והכול על יסודות של יחסים בין אישיים המקדמים את שלומם של הבריות , כבודם , רווחתם והתפתחותם . ד"ר חנוך בן פזי , מרצה בתחום תרבות ישראל בסמינר הקיבוצים ובאוניברסיטת בר אילן , מציג את הדיאלוג הלוינסי - על שם עמנואל לוינס , הפילוסוף הצרפתי בן המאה ה . 20 נקודת המוצא לדיאלוג זה היא הקדימות שמעניק לוינס לאתיקה על פני כל חקירה פילוסופית ומדעית , קל וחומר עשייה נהנתנית ותועלתנית . על פי תפיסה מוסרית זו , בלב המפגש האנושי ניצבות לא זכויות האדם וחירויות הפרט - כיסודות חשובים אך גם מרחיקים ומנכרים אלא חובת האחריות של הפרט לשמירת צלם אנוש של הזולת בכלל , ובפרט הגנה על האחרות והייחודיות של דיוקנו . בהקשר זה מועלה הציווי "לא , "תרצח שהוראתו בדיאלוג הביךאישי והבין קהילתי אינה הימנעות מחיסול פיזי , אלא הימנעות מיחס פונקציונלי אינטרסנטי , כמו גם מיחס חינוכי פטרנליסטי - שכן בשניהם מוטמעת ומיטשטשת הייחודיות של האחר , וכך נמחקים ומאוינים אנושיותו וזהותו . ד"ר אוה ברגר , דיקן בית הספר לתקשורת של המסלול האקדמי - המכללה למינהל , מציגה את הדיאלוג הפוסטמני - על שם ניל פוסטמן , מן הבולטים והמשפיעים בין חוקרי התקשורת במחצית השנייה של המאה ה . 20 הדיאלוג הפוסטמני מניח שהמדיום הוא המסר , שהטלוויזיה היא בעיקרה מכשיר בידורי , והשפעתה המרכזית על רמת החינוך והתרבות של הצופים מזיקה - מרדדת , משטיחה , ממכרת ומטפשת . בין מכשלותיה הבולטות ניתן למנות את הנסיגה מאתגר החשיבה והחוכמה אל הסתפקות במידע ובחוויה , וגם האשליה שלימוד משמעותי יכול להתרחש כולו בדרך של קליטה פסיבית , ללא מאמץ , בקלות ראש ובהנאה חושית . הדיאלוג הפוסטמני מבקש לטפח עם המדיום הטלוויזיוני יחסים שיהיו מושתתים על אוריינות תרבותית , אוריינות ביקורתית ואוריינות מדיה - היסודות הנחוצים לצריכה נבונה וביקורתית של המסרים הטלוויזיוניים . ד"ר אשר עידן , מן המחלקה לפילוסופיה והמחלקה לחינוך באוניברסיטה הפתוחה , מציג את הדיאלוג הדיגיטלי - מושג המציין את החיים במחיצת המרחשת האינטנסיבית והמתחדשת תדיר של האינטרנט . דיאלוג חינוכי זה מוצג כאן כהבטחה גדולה , במיוחד בכל הנוגע לפוטנציאל שגלום במהפכת ה . Web 2 . 0 מנקודת מבט פוסט מודרניסטית , רב תרבותית ופוסט קולוניאליסטית , האופי הדיאלוגי של תרבות ה Web 2 . 0 מסמן את סוף העידן המונולוגי , ההיררכי והמונוליטי של מדיום הדפוס המסורתי ושל מדיום
|
|