|
עמוד:7
הקדמה מקום של כבוד יש לדיאלוג במורשת החינוך . ההקשר המוכר ביותר הוא הפילוסופיה של אפלטון , כבר בימי אתונה הקלאסית , אשר כתובה בצורה דיאלוגית וגם מתארת ומתעדת את הדיאלוג כאמצעי החינוך וההוראה המרכזי של סוקרטס . ההקשר המובהק השני מביא אותנו אל לב המאה ה , 20 והוא כולל את הפילוסופיה הקיומית של מרטין בובר ואת הפדגוגיה הביקורתית של פאולו פריירה . בחמישים השנים האחרונות נוספו לשיח החינוכי הקשרים נוספים שבהם מוקנה לדיאלוג מקום מרכזי . אלה כוללים את הפסיכולוגיה ההומניסטית של קרל רוג'רס , הפדגוגיה של דאגה ואיכפתיות של נל נודינגס , ההרמנויטיקה של "מיזוג אופקים" של הנס גיאורג גאדאמר , וכן הפרקטיקות השונות של החינוך הדמוקרטי והחינוך הסביבתי . המרכזיות שקונה לו הדיאלוג בשיח החינוכי העכשווי , מן הצד האחד , והתסכול ההולך וגדל מהשתלטות התפיסה הכלכלית של סטנדרטיזציה , הישגיות ותפוקות , מן הצד האחר - הם שהניעו אותי לפתוח במסע חקר בדבר מהותו , מאפייניו וצורותיו של הדיאלוג בעשייה החינוכית . מסע זה לא היה עבורי "נפילה" למחוזות ניכר , אלא בבחינת חזרה מחדש לנופים מוכרים . זה שנים שאני עוסק בתיאוריה וכפרקטיקה של החינוך ההומניסטי - מעיינות הצמיחה של הדיאלוגים החינוכיים . ייחודו של מסע זה , שממנו צמח הספר שלפניכם , הוא תכליתו הממוקדת והפרוגרמטית : להציג תפיסה או פרדיגמה חדשה של חינוך הומניסטי אשר מבוסס על דיאלוגים רבים ומגוונים , הניכרים בחיוניות וברלוונטיות שלהם לעשייה החינוכית . במילים אחרות , האתגר שעומד במרכז ספר זה הוא פדגוגיה המבוססת על דיאלוגים מעצימים : עשייה חינוכית המתבססת על רפרטואר עשיר של דיאלוגים חינוכיים , בדומה להסתמכות על תפיסת האינטליגנציות המרובות , אשר מכוחם יצליחו המורים לפתח את המודעות והמסוגלות של התלמידים , ולהעצים את יכולתם להנהיג חיים אנושיים מלאים , אוטונומיים , הגונים ומכובדים . ייחוד נוסף של הספר קשור בתובנה הידועה של סוקרטס , שראשית חוכמה במודעות למוגבלות הידיעה . ככל שהעמקתי לחקור את המורשות והתיאוריות שקשורות בדיאלוגים החינוכיים , וככל שהתבוננתי ביישומים של הדיאלוגים הללו בעשייה החינוכית , כן עמדתי על יכולתו המוגבלת של אדם אחד להציג נאמנה את ההיבטים העיוניים והמעשיים של מיגוון רחב כל כך של דיאלוגים חינוכיים . ומכאן הבחירה בצורתו של הספר שלפניכם , באסופה של עשרים מאמרים , פרי עטם של עשרים מומחים שונים .
|
|