היהדות - מאין ולאן?

עמוד:5

כי אם תרוץ , תחמיץ הכול , בבחינת " אם לא תדע – לא תבין . ואיך תבין ? ובכן , קודם עליך לדעת . " לכן , אתה הקורא , לך לאיטך , ומלא את עצמך . וכך , בהתמלאותך , עוד חוכמה , עוד דעת , ואולי תוסיף גם עוד מכאוב וספק . אך זו היא בעצם הדרך אל השלם : שאיפת הדעת וניחוחה הרענן . דוד גולן מאיר לנו בחיבורו את זכות האדם , שמותרו להתבונן בעולם ובו עצמו בתוכו , לבחון את גבולותיו ואת גבולות מקומו שלו . מי שנכון לעשות זאת , ניתנת לו ההזדמנות להפיק את לקחיו . בכוח רצונו ורגשותיו , להביא עצמו למשול בשכלו - ולהגשים את כושר השגתו שלו עצמו בראש וראשונה . וכל אלה בהמחשה מרתקת , שתורת משה , היא תורת האדם . כלומר , אם נרצה לעיין בה - נוכל גם לזכות להביט בעצמנו , איש לפי דרכו , בדרך הטובה ביותר של תקווה , של אמונה , הגזורה מן הרציונלי . וזאת אם אמנם מתקיים מאחוריה גם מעשה חיובי בר-הוכחה – ועצם בחירת האדם בעשייה , יכולה להניעו קדימה ביגיע כפיו ובמעשיו – כלוגיקה קיומית . וכך נמצאת לו כל העת שברשותו בחזקת משמעות בונה את חייו , כאדם . אך סוף מעשה – כאמור – במחשבה תחילה . רק משהבשילה המחשבה , יכול האדם לכוון עצמו אל בחירתו שלו . בחירתו בטוב , שבין הברירות שלפניו , כרוכה לעתים בקונפליקט ובסתירות פנימיות תכופות , ויש להכריע ביניהן הכרעות מוסריות וקיומיות , שכל אחת מהן גובה מחיר שעל האדם להיות מוכן לשלמו . וכך , לפי דוד גולן , משהבין האדם את עצמו ברוח תורת משה – יוכל להביא את עצמו ליתר שלמות גם בזיקה לחברה , שבה הוא פועל ואליה הוא משתייך . החיבור ' היהדות , מאין ולאן , ' ? הוא הזמנה לשיחה אתך הקורא , בהכוונתו המומלצת של דוד גולן , באשר אתה : אם ' מתחיל' או ' , 'מתקדם כפי יכולתך , זמנך והשגתך . גולן מקפיד לכנות את התורה ' תורת , 'משה כלומר , תורת האדם . משה , האנושי שכתבה מפי האלוהים ; משה , כאדם הייחודי , היחיד בכל תולדות ישראל שנקרא " איש האלוהים " ובעל דיבור ישיר עמו ובו בזמן עם העם ; משה המתווך והמנהיג היחיד של הדיבור האלוהי אל האנושי , הדיבור הארצי , המזכיר לאדם ומזהירו שוב ושוב : " זכור ושמור " את התורה , כטעם לקיומו הפרטי וקיומו בכלל עלי אדמות .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר