הרב משה פיינשטיין ודרכו בהלכה יוסף יצחק ליפשיץ

עמוד:13

מבוא : דמותו של הרב בשנת תרצ " ז הגיע מרוסיה לניו–יורק מי שעתיד להיות הפוסק הגדול של יהדות ארצות הברית , ולמעשה גדול הפוסקים במאה העשרים : הרב משה פיינשטיין זצ " ל . הרב נולד באוזדה שברוסיה הלבנה בז' באדר התרנ " ה . ( 2895 ) כבן למשפחת רבנים מיוחסת הוא למד לא רק בישיבות ( אצל הרב איסר זלמן מלצר בסלוצק , ואצל רבי פסח מקוברין ) אלא גם אצל אביו , הרב דוד פיינשטיין , ואצל דודו , הרב יעקב קנטרוביץ . הוא כיהן ברבנות בלובן ( גם היא ברוסיה הלבנה ) ובאוזדה , עד הגירתו לארצות הברית , בעקבות לחצי המשטר הסובייטי . עם הגעתו לניו–יורק הוא הוזמן לעמוד בראש ישיבת ' תפארת , 'ירושלים שהפכה בהנהגתו לאחת הישיבות המעולות במדינה , בה לא התבססו עדיין מוסדות תורה רבים . שנים רבות עמד ר' משה בראש הישיבה , ובמקביל הפך , באמצעות תשובותיו שבכתב ובעל–פה , לפוסק המשיב הגדול של התקופה . חיבורו אגרות משה ( שהחל לצאת לאור בתשי " ט ) הוא מספרי ההלכה החשובים ביותר שנכתבו בדורות האחרונים , ותלמידי חכמים מכל החוגים מסתמכים על פסיקתו . ההערצה לה זכה הביאה למינויו כנשיא אגודת הרבנים האורתודוכסים באמריקה ולנשיא אגודת ישראל באמריקה , תפקיד בו שימש עד פטירתו , במשך יותר מעשרים שנה . הוא נפטר בשנת התשמ " ו ( 2986 ) ונקבר בארץ ישראל . ממשיך ומחדש גישתו ההלכתית של ר' משה טעונה עיון וניתוח , וזאת נעשה לקמן . אך אין צורך בניתוח כדי לעמוד על ייחודה הפשוט של דמותו של ר' משה ושל פסיקתו : האיש , שבא ממסורת פסיקה ליטאית מבוססת , ושצמח בעולם יהודי של מחויבות דתית עמוקה ולמדנות מפוארת , עבר אל העולם החדש - שהיה חדש בכל מובן : עולם מודרני , עולם של שפע , עולם נטול מסורת , עולם שבו הקהילה היא מושג וולונטרי . עולם שעבור רבים היה מקום בו התורה ההיא , שבאה משם , כבר אינה רלוונטית . והנה , ר' משה אחז בשני הקצוות הללו בדרך ישירה ותמימה : הוא לקח את אותה מסורת פסיקה , את אותו עולם למדני , והתעקש לשתול אותו מחדש באדמה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר