|
עמוד:13
השתתפות נאותה בחיים הדמוקרטיים כמעט אינה אפשרית למי שחי בעוני מחפיר . אם כן , כדי לקיים שוויון דמוקרטי כל אחד מן האזרחים צריך לראות בכל השאר שווים לו , ולשם כך , מן הסתם , יש להבטיח לכל האזרחים רמת חיים העולה על סף מסוים . יש לספק את צורכי היסוד של כל האזרחים למען יוכלו לחיות בכבוד ולכבד את זולתם . לאמור , אישוויון רב פוגע במרקם החיים הדמוקרטיים . מנקודת ראות זו אין השוויון החלוקתי נחשב לבעל ערך בפני עצמו , תכלית לעצמה , אלא לאמצעי להגשמת ערך אחר — שוויון דמוקרטי . ואולם אנחנו מצפים שהשוויונאי האמיתי יוכל להגן על עקרון השוויון החלוקתי לא ( או לא רק ) מפני שהוא ערך מכשירי המשרת ערך אחר , אלא מפני שהוא ערך בפני עצמו . איך אפשר לראות בשוויון החלוקתי תכלית לעצמה ולהצדיק זאת ? ההבדלים בין שוויון דמוקרטי לשוויון חלוקתי אינם צריכים לטשטש את עובדת היסוד : בשלהי המאה העשרים הפילוסופיה המדינית היא שוויונית , רובה ככולה , בייחוד אם כורכים את שני מיני השוויון האלה ואומרים ששוויון ערך האדם הוא ערך מכונן של שניהם . בשלהי המאה העשרים ובתחילת המאה העשרים ואחת הכול מסכימים בעניין עקרוני זה . השאלה אינה אם לאמץ שוויון , אלא איזוהי הדרך הנכונה לעשות זאת . השאלה אינה אם לאמץ את ערך השוויון , אלא איך לפרש אותו . האם די בפירוש הדמוקרטי או שיש להוסיף עליו את הפירוש החלוקתי ? בספר זה נעסוק במחלוקת בין השוויונאי , המחייב לא רק שוויון דמוקרטי אלא גם שוויון חלוקתי , ובין האישוויונאי , המסתפק בשוויון דמוקרטי ומתנגד לשוויון חלוקתי . כמו כן יהא עלינו להבחין בין עקרון השוויון ובין עקרונות מוסריים מדיניים אחרים , שהנחת היסוד שלהם אמנם שונה בתכלית , אבל התוצאה המעשית שהם מוליכים אליה היא אותה תוצאה . בייחוד ניווכח שגם מדיניות שאינה חורתת על דגלה שוויון חלוקתי יכולה לצמצם את הפער בין עשירים לעניים . כבר ראינו שמטעמים של שוויון דמוקרטי — ערך כבוד האדם ומניעת השפלה — ייתכן לחייב את המדינה לספק צורכי יסוד לאזרחים שאינם יכולים לספק אותם בעצמם . אבל אפשר לטעון שיש לספק צורכי יסוד לבני אדם החסרים אותם גם מטעמים אחרים ( המכונים לפעמים 'הומניטריים . ( ' מכל מקום , עקרון הסיפוק של צורכי יסוד אינו שווה לעקרון השוויון החלוקתי , אפילו הוא מצמצם בפועל את הפער בין עשירים לעניים . אנו שואלים אם ראוי לשאוף ליתר שוויון כלכלי חברתי מפני שזהו ערך העומד בפני עצמו , בלי קשר לשאלה אם שוויון חלוקתי כזה הוא מוצר לוואי של מדיניות הפועלת לממש עיקרון אחר , כגון עקרון סיפוק הצרכים ההומניטרי . להלן נדון ביתר פירוט ביחסים בין עקרון השוויון החלוקתי ובין עקרונות אחרים הקרובים לו , כגון עקרון הסיפוק של צורכי יסוד . נושא הדיון שלנו בספר זה הוא שוויון חלוקתי , ומכאן ולהבא כל אימת שידובר על שוויון בלי אפיון נוסף הכוונה תהיה לשוויון חלוקתי . 'שוויונאי'
|
|