|
עמוד:10
שתים של - LTcriture et la difference כתיבה ושוני , , ( 1967 ואולי , מאז מחצית שנות התשעים , מתמסרים לו במידה בלתי מבוטלת , ככל שמתקרב דרידה למחשבת עמנואל לוינס . כוונתי לספרים כמו d'archive Mai ( רוע ארכיון , Le monolinguisme de l'autre , ( 1995 ( המונו לינגויזם של האחר , . ( 1997 ) Adieu , ( 1996 כביכול אישרו השנים האחרונות את נוכחותו של אפיק יהודי מסוים ( מסוים ביותר , כפי שנראה ) בתודעתו ובהתפלספותו של דרידה . אפיק שולי או דרך מלך ? עם זאת , על פניו , ומבלי להפחית מהתדיינותו הרבה יחסית של דרידה עם הוגים וסופרים יהודיים מהעת החדשה ( עמנואל לוינס , ולטר בנימין , פרנץ רוזנצווייג , קרל מרקס , זיגמונד פרויד , פאול צלאן , אדמונד ז'אבס , פרנץ קפקא ועוד , ( "אחוז" התמטיקה היהודית הישירה בכתביו זעום למדי . נכון ל , 1997 נשוב ונדגיש . להתרשמות זו מסייעת גם העובדה שהפילוסוף הנוכח והמשפיע ביותר במחשבת דרידה - מרטין היידגר - אינו מתעסק ביהדות וכחומריה . אמנם כן , אך , מתחת לפנים , מתחת למעטה ( מתחת לטקסט יל , ( נחבאת לה היהדות . יהדות חבויה , מסתתרת , "אנוסה" כמעט . האם נתפתה ונטען ליודו צנטריזם ? אמרת "יודו צנטריזם" בהקשר לדרידה , ובאחת נקלעת למערכת מקבילה וחופפת של מרכזים : לוגו צנטריזם , פונו צנטריזם , פאלו צנטריזם - מיני מרכזים שקועקעו ללא רחם בחשיבה הדרידיאנית . על פניה , הנחת יודו צנטריזם היא הנחה אנטי דרידיאנית . מלחמתו ההרואית של דרידה כנגד המטאפיזיקה המערבית מטרתה לערער ולהרוס את המרכז האסנציאלי המבוקש מאז ימי אפלטון : אותו אור , אותה סובייקטיביות או אובייקטיביות טרנסצנדנטלית . פניו המטאפוריים השונים של מרכז מטאפיזי מסורתי ( החף כשלעצמו מכל סטרוקטורליות , ולכן יחמוק אל מחוץ לסטרוקטורות - ( ... שמש , אידיאה , אלוהים , נשמה , ארכיטיפ , פאלוס וכיו"ב - נחשפים בהגותו של דרידה בפרוכות המכסות על אין , או כבגדי מלכות שאין מלך מתחתם . הלוגוס ( דיבור ) הנאלם הוא האל הנאלם הוא הפאלוס הנעדר וכיו"ב . שמש שחורה ( ככתוב בפרק "אליפסה" בכתיבה ושובי . ( והנה , עתה , בהוסיפנו "יודו צנטריזם , " כמו דנו לאין ולחשכה גם את היהדות . ואמנם , כל עוד ייוחס ליהדות מרכז תודעתי תרבותי , גן זהותי מתבדל ( שלא לומר , מתנשא , ( מהסוג שלבטח יוחס לה בתרבות ( חברה , משפחה , ילדות ) שממנה צמח ונפרד ז'אק דרידה , נידונה יהדות זו
|
|